|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / KOSD1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
KOSD1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Scénaristika a dramaturgie 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/KOSD1
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu v teoretické části je naučit studenty podstatě vyprávění obrazem (vzájemný vztah obrazu a textu, komiksové názvosloví, fáze přípravy komiksového scénáře, stručný přehled vývoje komiksu). V praktické části vybavit studenty kompetencemi pro tvorbu literárního scénáře, na jehož základě student dokáže ve speciálním ateliéru vytvořit scénář obrázkový a následně definitivní komiks.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžné plnění, konzultace a odevzdávání všech zadaných seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech dle pokynů vyučujícího,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Úvodní seznámení s předmětem, jeho specifiky a jeho požadavky. Přednáška o zásadách tvorby scénáře komiksu.
2. Zadání první úlohy a dokončení přednášky o zásadách tvorby scénáře.
3. - 8. Korektury literárních scénářů a rozbory příkladů literárních scénářů.
9. Odevzdání prvního semestrálního úkolu za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru, kde bude následně komiks dokončen.
10. Přednáška o zásadách komiksové tvorby a zadání druhé semestrální úlohy.
11. - 13. Korektury literárních scénářů a rozbory příkladů literárních scénářů. Odevzdání druhého semestrálního úkolu za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru, kde bude následně komiks dokončen.
Semináře jsou rozděleny na několik částí, první je teoretická, kdy se probírají základní otázky: Jaká je podstata vyprávění obrazem? Vzájemný vztah obrazu a textu? Komiksové názvosloví? Jak vzniká komiksový scénář? Jaké jsou fáze přípravy komiksového scénáře? Studentům je nastíněn velmi stručný přehled vývoje komiksu od časů nejdávnějších dodnes.
Praktická část semináře souvisí co možná nejvíc s teoretickými tématy, promítanými ukázkami a četbou. Na hodině studenti zkouší etudy a improvizace, připravují referáty, zabývají se domácími úkoly a konzultacemi projektů. Studenti si vyzkouší obě role. První roli scénáristy student absolvuje právě v tomto předmětu. Scénáře, které zde vzniknou potom přenese do ateliéru, kde s pedagogem na základě literárních scénářů vytvoří obrázkový scénář a následně definitivní komiks.
Krátké projekty: strip, komiks beze slov, zkomiksované přísloví.
Delší projekt: deníkový komiks
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scénáristiky. Praha : Rybka Publishers, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
-
Doporučená:
Dutka, E. Animovaný film, Úvod do scenáristiky animovaného filmu.
-
Doporučená:
Časopisy AARGH!
-
Doporučená:
Diesing, Helena. Český komiks 01. poloviny 20. století. Praha : Verzone, 2011. ISBN 978-80-904546-8-2.
-
Doporučená:
McCloud, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9.
-
Doporučená:
Groensteen, Thierry; Antonová, Barbora. Stavba komiksu. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-141-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat pravidla výtvarného vyprávění podle jednoduchých slohových útvarů,
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech kreslení a kresebné vizualizace volnou rukou a v grafických editorech,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory,
v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování,
prezentovat své návrhy ostatním členům týmu, zadavateli (vyučujícímu),
rozeznat a analyzovat základní složky příběhu, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o širším spektru základních způsobů zachycení lidské postavy z různých pohledů a v rozmanité škále pohybů,
o historických i současných stylových kánonech,
podstaty a fungování vyprávění obrazem,
o tvůrčích postupech při hledání formy vyprávění obrazem, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozumět podstatě vyprávění obrazem,
napsat základní literární scénář, pod vedením pedagoga vytvořit obrázkový scénář a poté definitivní komiks,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
pracovat se základními slohovými útvary a literárními formami vhodnými pro převedení do scénáře, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|