|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / KOSD2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
KOSD2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Scénaristika a dramaturgie 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
15 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/KOSD2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu v teoretické části je (pomocí promítaných ukázek komiksů, společné četby a diskuse nad komiksovými knihami) naučit studenty řešit složitější komiksové úlohy (zásady tvorby scénáře, nutnost scénáře, nezbytné náležitosti vyprávění příběhů, vymýšlení fabule, práce s postavami, časem, prostředím) a navázat tak na výuku scénáristiky a dramaturgie v předchozím semestru . V praktické části ve vazbě na probíraná teoretická témata vybavit studenty kompetencemi pro tvorbu složitějšího literárního scénáře, na jehož základě za pomoci pedagoga student dokáže ve speciálním ateliéru vytvořit složitější scénář obrázkový a následně definitivní komiks.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- pravidelná účast na výuce,
- pravidelná tvorba, konzultace a odevzdávání všech seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Úvodní seznámení s předmětem, jeho specifiky a jeho požadavky. Co je nezbytné při vyprávění příběhů?
2. Přednáška o zásadách tvorby scénáře komiksu. Je vždycky scénář zapotřebí? Jak se vymýšlí fabule?
3. Zadání první úlohy a dokončení přednášky o zásadách tvorby scénáře.
4. - 7. Korektury literárních scénářů a rozbory příkladů literárních scénářů.
8. Odevzdání prvního semestrálního úkolu za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru, kde bude následně komiks dokončen.
9. Přednáška o zásadách komiksové tvorby a zadání druhé semestrální úlohy. Jak se pracuje s postavami.
10. Jak se pracuje s časem. Jak se pracuje s prostředím? Jak to vše funguje v komiksu.
11. - 12. Korektury literárních scénářů a rozbory příkladů literárních scénářů.
13. Odevzdání druhého semestrálního úkolu za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru, kde bude následně
komiks dokončen. Za přítomnosti vedoucího speciálního ateliéru diskuze nad odevzdanými pracemi a jejich
společné vyhodnocení.
Krátké projekty: adaptace krátké povídky do komiksu.
Delší projekt: autorský komiks (čtyřstránkový) na dané společné téma.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Field, Syd. Jak napsat dobrý scénář : základy scénáristiky. Praha : Rybka Publishers, 2007. ISBN 978-80-87067-65-9.
-
Doporučená:
Dutka, E. Animovaný film, Úvod do scenáristiky animovaného filmu.
-
Doporučená:
Časopisy AARGH!
-
Doporučená:
Diesing, Helena. Český komiks 01. poloviny 20. století. Praha : Verzone, 2011. ISBN 978-80-904546-8-2.
-
Doporučená:
McCloud, Scott. Jak rozumět komiksu. 1. vyd. v českém jazyce. Praha : BB/art, 2008. ISBN 978-80-7381-419-9.
-
Doporučená:
Groensteen, Thierry; Antonová, Barbora. Stavba komiksu. Vyd. 1. Brno : Host, 2005. ISBN 80-7294-141-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
35
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
aplikovat pravidla výtvarného vyprávění podle jednoduchých slohových útvarů,
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech kreslení a kresebné vizualizace volnou rukou a v grafických editorech,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
reprodukovat znalosti podstaty vyprávění obrazem, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
navrhovat rukou volnou i skrze základní grafické editory vizuální metafory,
v několika krocích odvyprávět děj prostředky výtvarného vyjadřování,
samostatně napsat literární scénář se všemi jeho náležitostmi,
rozeznat a analyzovat základní složky příběhu,
s nápomocí vytvořit obrázkový scénář a následně definitivní komiks, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o složitějších komiksových úlohách (fabule, čas, prostředí, apod.)
o historických i současných stylových kánonech,
podstaty tvorby složitějších literárních scénářů a jeho převodu do obrazového scénáře a poté komiksu,
o pokročilých tvůrčích postupech při hledání formy vyprávění obrazem, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozumět podstatě vyprávění obrazem a využívat ji ve vlastní tvorbě při tvorbě vizuálních metafor,
napsat náročnější literární scénář, pod vedením pedagoga vytvořit obrázkový scénář a poté definitivní komiks,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
ovládat zásady tvorby různých forem scénářů, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|