|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / KT3
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
KT3
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Kniha a tvarování papíru 3
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
8
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
8
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/KT3
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi z historie, technologie a terminologie oboru knihařství a přidruženého oboru obalový design se zaměřením na etuje, pouzdra a schránky spjaté s knihařskou tvorbou. Studenti jsou vybavováni kompetencemi, které jim umožňují vytvářet knihy v rozpětí od autorsky pojatých knih - objektů, po standardní knižní konstrukce v široké škále vazeb. Disponují znalostmi a dovednosti umožňujícími vytvářet funkční modely a prototypy etují a obalového designu podle cizího zadaní i autorské intence.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžné plnění a konzultace všech zadaných dílčích seminárních ateliérových úkolů dle pokynu vyučujícího a jejich předložení ve stanoveném termínu a požadované kvalitě,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba a konzultace,
- předložení konečné verze semestrálního projektu vyučujícímu ve stanoveném termínu a požadované kvalitě včetně odpovídající prezentace a písemné obhajoby,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Zadání tématu, seznámení s průběhem semestru.
2. Zadávání tématu z oblasti knižní tvorby.
3. Konzultace variant osobního uchopení zadaného tématu a výběr varianty pro řešení.
4. Zhotovení koncepce průběhu práce - plánování technických a technologických postupů.
5. - 10. Vlastní realizace projektu.
11. - 12. Průběžné korektury, konzultace a plnění semestrálního projektu.
13. Prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Tobolka, Zdeněk. Kniha : Její vznik, vývoj a rozbor. Praha : Orbis, 1949.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Král, Jindřich. Adjustace grafické tvorby a sbírek : pasparty, knihařské zasklení, desky, krabice, alba. 1. vyd. Brno : Knihař, 2000. ISBN 80-86292-02-9.
-
Doporučená:
Müller, Lothar. Bílá magie : epocha papíru. První vydání. 2016. ISBN 978-80-7491-243-6.
-
Doporučená:
Vakrčka, Alois. Knihařství : technologie ruční vazby pro obor knihař, knihařka. 2. vyd. Praha : SNTL, 1969.
-
Doporučená:
Káňa, Pavel. Knihařství a knižní vazba. 1. vyd. Brno : Knihař, 1995. ISBN 80-901924-0-8.
-
Doporučená:
Káňa, Pavel. Knihařství a knižní vazba. III.. 3. vyd. V Brně : Knihař, 2001. ISBN 80-86292-04-5.
-
Doporučená:
Kocman, Jiří H. Médium papír. Vyd. 2. Brno : Vutium, 2004. ISBN 80-214-2626-8.
-
Doporučená:
Král, Jindřich. Moderní knihařství : souborné zpracování poznatků oboru. 1. vyd. Brno : Knihař, 1999. ISBN 80-901924-8-3.
-
Doporučená:
Doležal, Jaroslav. Povídání o knihařském nářadí. V této úpravě 1. vyd. Brno : Knihař, 2002. ISBN 80-86292-06-1.
-
Doporučená:
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Doporučená:
Skalický, Čestmír. Technologie výroby papíru : Určeno pro posl. VŠCHT v Pardubicích. Díl 1.. 1. vyd. Pardubice : VŠCHT, 1984.
-
Doporučená:
Macháň, J. Výroba obalů, část I., část II..
-
Doporučená:
Baleka, Jan. Výtvarné umění : výkladový slovník : malířství, sochařství, grafika. Praha : Academia, 1997. ISBN 80-200-0609-5.
-
Doporučená:
Hamanová P. Z dějin knižní vazby. Orbis, Praha, 1959.
-
Doporučená:
Hamanová, Pavlína. Z dějin knižní vazby : Od nejstarších dob do konce XIX. stol.. Praha : Orbis, 1959.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
104
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
55
|
Celkem
|
209
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat základní materiály v oboru knihařství a obalový design a jejich tváření a vlastnosti
vybavit si postupy modelování specifických forem základních tvarů několika různými způsoby s důrazem na volbu nejvhodnějšího řešení
porovnat výsledky dosažené na zadaném poli tvorby (vlastní i cizí), vyvozovat z výsledků tohoto porovnání důsledky pro vlastní práci
usouvztažnit základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín, zejména z oboru technologií a průmyslového designu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat znalost běžného vybavení knihařské dílny pro práci s papírem a jinými materiály pro práci s knihou a obalový design
aplikovat nejběžnější postupy práce s papírem a jinými základními materiály oboru a jejich modelace,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit
projevit základní estetické hodnocení ve vztahu k obalovému designu, porovnávat působení a poměr estetických kvalit s kvalitami funkčnosti a zohledňovat ostatní požadavky vhledem k cíli a produktu tvůrčího procesu
plánování jednoduchého projektu (technologického postupu, konceptuální analýze zadaného tématu, skicování produktu) |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historie oboru knihařství a obalový design a společensko-kulturních souvislostí k nim se vázajících
odborné terminologie základních metod a nástrojů knižní vazby a práce s papírem a jinými obalovými materiály, výroby ručního papíru
tradičních metod a postupů práce s papírem a jinými materiály a jejich výhod a specifik
základních estetických a funkčních kritérií pro různé produkty, určování jejich efektivního poměru při zachování originality a konceptu
základního využití škály produktů knižní vazby a obalového designu, některých netradičních a origiálních možností využití těchto produktů |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat běžných strojů, nástrojů a jiného vybavení knihařské a designérské dílny
prakticky aplikovat základní technologie práce s papírem (a jeho výrobou, ruční i strojní) a jinými běžnými materiály oboru (zušlechťování, řezání, spojování, tvarování, atd.)
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, mezi různými alteracemi vybírá nejvhodnější postupy
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství i laické veřejnosti
samostatně vypracovat jednoduchý projekt na zadané téma od návrhu a technického zaměření po realizaci v materiálu
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, je schopen vlastní základní reflexe vlastního díla na základě vstřebaných kritérií |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|