|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / PHIVU
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
PHIVU
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Impakt vizuálního umění ve vztahu k ind.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Impakt vizuálního umění ve vztahu k individuu a societě
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 30
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 20
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/PHIVU
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty doktorského studijního programu.
V souladu se zaměřením studia v umělecké i umělecko-teoretické oblasti je kurz věnován formativnímu podílu vizuálního umění na transformaci nevědomých i uvědomělých gnoseologických potencí individua a na prohloubení kooperačních a koordinačních funkcí society. Vztah individua a society zde není chápán jako duální (universalistický, s dominancí society), ani jako antagonistický (moderna, s dominancí subjektu), ale jako strukturální, sledující potence a podíl dějin vizuálního umění na způsobech integrace individuí do sociální strukturace. Přednáška posluchači nabídne informace ke kvalifikovanému zhodnocení svého postavení v uměleckém procesu.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- zpracování seminární práce na zadané nebo předem konzultované téma, případné přednesení ve formě referátu v termínech stanovených vyučujícím
- aktivní zapojení v diskuzích, vycházejících z jednotlivých témat
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- zkouška v rozsahu znalostí probírané látky a studijní literatury.
|
Obsah
|
1. Strukturní vztahy individua a society v uměleckém procesu.
2. Mimovědomé a uvědomělé formy vizuálního vnímání a myšlení.
3. Podíl vizuálního umění na tvorbě sémiotického systému society.
4. Prolínání a diferenciace individuálního a sociálního v uměleckém procesu.
5. Dějiny vizuálního umění jako vývoj vizuální signifikace. Mediální transformace forem vizuálního umění.
6. Teorie kreativity jako explikace uměleckého procesu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Berger, P. - Luckmann, T. Sociální konstrukce reality. Brno, CDK, 1999.
-
Základní:
Bauman, Zygmunt. Úvahy o postmoderní době. Vyd. 2. Praha, 2002. ISBN 80-86429-11-3.
-
Doporučená:
Mitchell, W. J. T. Iconology: Image, Text and Ideology. University Chicago, 1987. ISBN 978-0-226-53229-5.
-
Doporučená:
Mirzoeff, Nicholas. Jak vidět svět. Praha, 2019. ISBN 978-80-906599-5-7.
-
Doporučená:
Manovich, Lev. Jazyk nových médií. První české vydání. 2018. ISBN 978-80-246-2961-2.
-
Doporučená:
Lakoff, George; Johnson, Mark. Metafory, kterými žijeme. Brno : Host, 2002.
-
Doporučená:
Merleau-Ponty, M. Oko a duch a jiné eseje. Praha : Obelisk, 1971.
-
Doporučená:
Goodman, N. Způsoby světatvorby. Bratislava, 1996.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní pojmy obecných i oborových dějin umění,
zopakovat základní jazykové, či expresvně mimetické, interpretační postupy,
zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru,
samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady uměleckých děl, nebo vizuálně obrazných vyjádření,
analyzovat kotext a kontext uměleckého díla a uměleckého provozu,
uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů,
artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi,
reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky,
hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
základních konceptů filosofie jazyka (Wittgensteina) a analytické filosofie (Quine, Goodman) vztahující se k problematice uměleckého vyjadřování,
strukturalistické vývojové psychologie (Vygotský a Piaget) a strukturalistické sémiotiky (Mukařovský, Barthes, Lakoff, Johnson) o ontogenetických, fylogenetických a sémantických zákonitostech vývoje symbolického vyjadřování člověka,
teorie nových médií (Manovich) a teorie výtvarného umění (Kulka, Ciporanov) jako opory pro teoretickou reflexi vlastní tvorby |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
lépe rozumí, reflektuje a popisuje vazby své vlastní tvorby na širší socio-kulturní kontext,
rozumí interpretaci díla v rovinách uplatnění individuální senzuality, osobnostního tvořivého metaforického myšlení a organizace sociálního uplatnění kreativity,
sám je schopen vyhledat relevantní informace z výše uvedených vědních oblastí a využít je při interpretaci vlastní i percipované tvorby |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s analýzou videozáznamu, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|