|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / PHMTD
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
PHMTD
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metodologie, technologie, design
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
0
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
12
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
3 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/PHMTD
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pro studenty doktorského studijního programu.
Předmět seznamuje studenty se vztahem mezi teorií technologických oborů a designu a metodologií aplikovaného výzkumu a vědeckého bádání v oborech kritických pro tvorbu integrovaných designerských produktů. Studenti si osvojí postupy konceptualizace integrovaných produktů, služeb či děl z pohledu designerské práce. Konceptualizace umožní vytvořit přehlednou strategii tvorby integrovaného produktu především prostřednictvím: definování technologií či technických oborů důležitých pro vytvářený produktů/služeb, jejich funkcionalit, estetických a sensorických kvalit. Studenti se seznámí s produkčními a konstrukční limity a principy navrhovaných konceptualizací v kontextu historického vývoje průmyslového a produktového designu.
|
Požadavky na studenta
|
Pro získání zkoušky z předmětu je student/ka povinen/a připravovat se podle průběžně stanovených pokynů na semináře během semestru (40% závěrečného hodnocení). Dále je student/ka povinen/a předat esej v rozsahu 5 až 6 stran po skončení semestru (60% závěrečného hodnocení).
|
Obsah
|
1. Počátky populární kultury, rozlišení krásného umění a řemesel
2. Zrod dichotomie vysoké a populární kultury
3. Technologický optimismus - víra v demokratizace umění a designu
4. Kýč a avantgardní umění - počátky kritiky kulturního průmyslu
5. Umberto Eco a "cultura di massa"
6. Komerčnost a konzumismus ve vztahu k umění a populární kultuře
7. Kulturní studia a obhajoba populární kultury
8. Populární kultura jako masová kultura
9. Richard Shusterman a obhajoba zábavy
10. Definice "populárního" a současně formy umění
11.Feministickuá kritika a obhajoba populární kultury
12. Populární kultura a postkolonialismus
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zahrádka, Pavel. Estetika na přelomu milénia : vybrané problémy současné estetiky. Vyd. 1. Brno : Barrister & Principal, 2010. ISBN 978-80-87474-11-2.
-
Základní:
SHUSTERMAN, Richard. Estetika pragmatizmu. Bratislava, 2003. ISBN 80-7149-528-X.
-
Základní:
Eco, Umberto. Skeptikové a těšitelé. Vyd. 2., v Argu 1. Praha : Argo, 2007. ISBN 80-7203-706-4.
-
Doporučená:
KOVALČIK, Jozef; RYYNANEN, Max. Aesthetics of Popular Culture. Slovart: Bratislava, 2014. ISBN 978-788089-259861.
-
Doporučená:
MATTICK, Paul. Art in Its Time: Theories and Practices of Modern Aesthetics. London: Routledge, 2003. ISBN 978-0415239202.
-
Doporučená:
STOREY, John. Inventing Popular Culture: From Folklore to Globalization. Oxford: Blackwell, 2003. ISBN 978-0631234609.
-
Doporučená:
SHINER, Larry. The Invention of Art: A Cultural History. Chicago: Chicago University Press, 2001. ISBN 978-0-226-75343-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní pojmy týkající se designerských postupů a jednoduchých analytik,
popsat estetické a smyslově vnímatelné kvality designu,
zformulovat a zapsat své myšlenky v uceleném jazykovém útvaru,
samostatně vyhledávat teoretické podpůrné zdroje
|
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
interpretovat s pomocí odborných pojmů reprodukované, či jinak prezentované příklady designérských konceptů,
analyzovat kotext a kontext designérské práce,
uvědomit si hodnoty formující vlastní názory v oblasti umělecko-estetických soudů,
artikulovaně, kultivovaně a argumentovaně tyto soudy předložit partnerům v diskusi,
reflektovat odlišné názory, kriticky je zvažovat a konfrontovat s vlastními stanovisky,
hledat ověřené, systematické a v odborné komunitě respektované zdroje poznání a využívat je k obohacení osobního i profesního kompetenčního portfolia |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
itegrace uměleckých a technických systémů a procesů,
vlastností soustavy funkcí a esteticko-uměleckých kvalit designérských konceptů,
produkčních a konstrukčních limitů navrhovaných designérských produktů v různých historických souvislostech |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
aplikace poznatků na konceptualizaci designerského návrhu,
predikce a reflexe designerské práce na základě aplikace metodologických a technologických postupů technických oborů,
navrhování a hodnocení designu v kontextu produkčních a konstrukčních limitů,
hodnocení konceptu integrovaného designu v kontextu historického vývoje oboru |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky,
s využitím teoretických poznatků oboru plánují, podporují a řídí získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí pro úspěšné dokončení doktorského projektu |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Diskuse, |
|
|
|
|