|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / VK7
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
VK7
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Grafický design a vizuální kom.7
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Ateliér Grafický design a vizuální komunikace 7
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
17
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
16
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / 0
|
0 / 10
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/VK7
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty zacházet se znakem jako zhuštěným vizuálním sdělením (komprimovat vizuální informace do podoby znaku, vytvořit konzistentní soubor piktogramů, vyhotovit postery a katalog piktogramů). Zvládat návrhy a realizace produktů grafického designu jak analogickými, tak elektronickými technologickými prostředky. Navrhovat a připravuovat grafická řešení výstavních projektů, orientačních systémů veřejného prostoru i virtuálního prostředí.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- pravidelná aktivní účast - min. 80%,
- průběžné plnění, konzultování a odevzdávání všech zadaných seminárních úkolů,
- průběžné konzultace, tvorba a předložení KP,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. Seznámení se strukturou semestru a zadání velkého celosemestrálního projektu (KP), piktogramů pro zoologickou a botanickou zahradu. 2. Kresba v plenéru. 3. Konzultace, kreslení a fotografování prostředí v zoo a botanické zahradě. 4. - 5. Komprimace vizuální informace do podoby znaku, piktogramu. 6. - 7. Vytvoření konzistentního souboru piktogramů zvířat a rostlin. 8. - 9. Vytvoření posterů prezentujících piktogramy. 10. - 12. Vytvoření katalogu piktogramů. 13. Zhodnocení semestru, předložení KP.
V tomto semestru se studenti naučí zacházet se znakem jako zhuštěným - koncentrovaným vizuálním sdělením. Studenti vytvářejí piktogramy pro zoologickou zahradu, botanickou zahradu či obdobné instituce, které svým zaměřením a obsahem vycházejí tomuto úkolu vstříc. Na počátku studenti kreslí, skicují a fotografují v zoologické či botanické zahradě, aby mohli posléze tyto své kresby využít jako východisko zjednodušené, zhuštěné, znakové kresby - vizuální informace k tvorbě piktogramu. Důraz je kladen na to, aby vytvořený znak skutečně prošel procesem stylizace ve smyslu koncentrování obsahu kresby tak, aby při maximálním zjednodušení neztrácela vnitřní náboj, atmosféru atd.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Heller, Steven; Pettit, Elinor. Graphic Design Time Line, Allword Press 2000, ISBN 151150644.
-
Doporučená:
Meggs, Philip B. A history of graphic design. New York : John Wiley & Sons, 1998. ISBN 0-471-29198-6.
-
Doporučená:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Contemporary graphic design. Hong Kong: Taschen, 2007. ISBN 978-3-8228-5269-9.
-
Doporučená:
Sylvestrová, Marta. Český filmový plakát 20. století. V Brně : Moravská galerie, 2004. ISBN 80-7027-125-6.
-
Doporučená:
Deleatur.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Design Literacy: Understanding Graphic Design. Allworth Press 2000.
-
Doporučená:
White, Alexander. Elements of Graphic Design. Allworth Press 2002, ISBN 1-58115-250-7.
-
Doporučená:
Voit, Petr. Encyklopedie knihy : starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století. Praha : Libri ve spolupráci s Královskou kanonií premonstrátů na Strahově, 2006. ISBN 80-7277-312-7.
-
Doporučená:
Font : reklamní grafika a DTP : první grafický časopi.
-
Doporučená:
Font. Reklamní grafika a DTP. Praha : Kafka design, 1994.
-
Doporučená:
Michl, Jan. Funkcionalismus, design, škola, trh : čtrnáct textů o problémech teorie a praxe moderního designu. Brno : Barrister & Principal, 2012. ISBN 978-80-87474-48-8.
-
Doporučená:
Dabner, David. Grafický design v praxi : [zásady, postupy, projekty]. [Praha] : Slovart, 2004. ISBN 80-7209-597-8.
-
Doporučená:
Grapheion : Evropská revue o moderní grafice, umění knihy, tisku a papíru. Praha : Středoevropská galérie a nakladatelství, 1997.
-
Doporučená:
Hollis, Richard. Graphic Design, Concise History, Thames + Hudson 2001.
-
Doporučená:
Fiell, Charlotte; Fiell, Peter. Graphic Design Now. Taschen 2001.
-
Doporučená:
Graphis : the International Magazine of Design and Communications. New York : Graphis Inc., ----.
-
Doporučená:
Müller-Brockmann, Josef. Grid systems in graphic design : a visual communication manual for graphic designers, typographers and three dimensional designers = Rastersysteme für die visuelle Gestaltung : ein Handbuch für Grafiker, Typografen und Ausstellungsgestalter. 9th edition. 2015. ISBN 978-3-7212-0145-1.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Icons of Graphic Design. Thames and Hudson, 2001.
-
Doporučená:
Caduff, Reto,; Heller, Steven. Ladislav Sutnar: Visual Design in Action. 2015. ISBN 978-3-03778-424-2.
-
Doporučená:
Kurlansky, Mervyn. Masters of the 20th Century : the Icograda design hall of fame. New York : Graphi, 2001. ISBN 1-888001-85-2.
-
Doporučená:
Novum, world of graphic design.
-
Doporučená:
Heller, Steven. Paul Rand. London : Phaidon Press, 1999. ISBN 0-7148-3994-9.
-
Doporučená:
Lozan, Petr; Smékal, Jan,; Třešňák, Kamil. PDF pro tisk. 1. vyd. Praha : Grafie CZ, 2007. ISBN 978-80-239-9672-2.
-
Doporučená:
Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. [S. l.] : Slovart, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Doporučená:
Kulka, Jiří. Psychologie umění. Praha : Grada Publishing, 2008. ISBN 978-80-247-2329-7.
-
Doporučená:
Tschichold, Jan. The new typography : a handbook for modern designers. Berkeley : University of California Press, 2006. ISBN 0-520-25012-5.
-
Doporučená:
Typo : typografie, grafický design, vizuální komunikace : typography, graphic design, visual communication. Praha : Svět tisku, 2003.
-
Doporučená:
Typo, typografie, grafický design, vizuální komunikace.
-
Doporučená:
Typografia : odborný časopis českých typografů @ typografů. Praha : Kolegium Typografie, 1888.
-
Doporučená:
V průběhu seminářů bude literatura tématicky aktualizována o časopisecké tituly a internetové odkazy..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
208
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
50
|
Celkem
|
443
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
o širokém spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.),
o základních parametrech vizuálního uměleckého díla (např. o kompozici, vztahu jeho obsahových a formálních aspektů),
o historických i současných stylových kánonech
o grafických prostředcích vhodných pro grafický design a vizuální komunikaci,
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií díla,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
o možnostech plnohodnotného zapojení do produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
o vhodných formách prezentace a propagace grafického projektu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
při navrhování grafických prvků a vizuálních systémů na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků,
navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice,
zvolí odpovídající technologii výroby finálního grafického díla,
určí základní parametry vizuálního uměleckého díla a interpretuje jeho základní východiska,
kriticky analyzuje vizuální projevy,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci,
plnohodnotně se zapojuje do činnosti produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
vybere nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
vybírá vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o širokém spektru základních grafických prostředků (písmu, obrazu, tvaru, barvě atd.),
o základních parametrech vizuálního uměleckého díla (např. o kompozici, vztahu jeho obsahových a formálních aspektů),
o historických i současných stylových kánonech
o grafických prostředcích vhodných pro grafický design a vizuální komunikaci,
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií díla,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
o způsobech kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
o možnostech řízení produkčního týmu řešícího komplexní úkoly,
o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu,
o vhodných formách prezentace a propagace grafického projektu,
o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti vizuálních stylů a systémů v klasických i digitálních médiích,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty grafického designu a vizuální komunikce |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
při navrhování grafických prvků a vizuálních systémů na zadané téma využívá širší spektrum základních grafických prostředků,
navrhuje plošné stylizace vizuálně zpracovávaných témat a jejich začlenění do graficky účinné kompozice,
zvolí odpovídající technologii výroby finálního grafického díla,
určí základní parametry vizuálního uměleckého díla a interpretuje jeho základní východiska,
kriticky analyzuje vizuální projevy,
reflektuje svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech,
reflektuje svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
s erudicí prezentuje svoji práci profesnímu společenství
svůj návrh a výběr předloží zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzuje vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci,
řídí produkční tým řešící komplexní úkoly,
zdůvodní a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
vybere nejvhodnější variantu finálního grafického projektu a vytvoří k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
je schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
vybírá vhodné formy prezentace a propagace grafického projektu,
navrhuje inovace v oblasti technologie a funkčnosti vizuálních stylů a systémů v klasických i digitálních médiích,
zdůvodňuje hodnotu projektů grafického designu a vizuální komunikace v mezioborových souvislostech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|