|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / WTYP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
WTYP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Workshop - typografie
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
40
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/WTYP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Náplň kurzu je zaměřena na práci s písmem jako svébytným výtvarným elementem. Základní tématické okruhy jsou: Písmo jako text, Písmo jako forma, Písmo jako obraz. V průběhu kurzu si studenti vyzkouší nejrůznější možnosti transformace textu a písmových znaků, zjistí jak pracovat s typografickou hierarchií, eventuelně se pokusí vytvořit modifikace vlastních písmových znaků. Výstupem kurzu bude návrh typografického plakátu a jeho zpracování v odpovídajících grafických programech. V průběhu kurzu bude probíhat diskuze o grafickém designu a budou představeny práce několika tvůrců zabývajících se současnou typografií.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- Pravidelná aktivní účast - min. 80%
- průběžné plnění, konzultace a odevzdávání všech zadaných seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím,
|
Obsah
|
1. Seznámení studentů s náplní semestru a podmínkami jeho úspěšného absolvování, zadání prvního úkolu, kterým je plakát - prezentace semestrální či klauzurní práce.
2. - 3. Korektura plakátu.
4. Korektura plakátu a návrh pozvánky na vlastní výstavu.
5. Odevzdání plakátu a korektura pozvánky na vlastní výstavu.
6. Odevzdání pozvánky a úvod do problematiky řešení katalogu vlastní tvorby (studenti zde mohou dostat ze svých
ateliérů jiná zadání - rozpracovanou ilustrovanou knihu, typografické řešení přebalu, vazby, typografické řešení
obalu daného produktu apod.).
7. - 8. Korektury zadaného úkolu.
9. Odevzdání zadaného úkolu a počátek práce na internetové či powerpointové prezentaci vlastní tvorby.
10.- 13. Korektury prezentace a odevzdání úkolu.
V předmětu Typografie řeší studenti na pokročilé úrovni náročné typografické úkoly.
Tento předmět maximálně spolupracuje s ateliérovou výukou a pomáhá studentům na adekvátní výtvarné úrovni prezentovat semestrální a klauzurní práce formou plakátů, powerpointových či internetových prezentací, katalogů vlastní dosavadní tvorby, pozvánek na vlastní výstavu a podobně.
V případě studentů speciálních ateliérů Mediální a didaktická ilustrace, Ilustrace Grafika, Komiks a ilustrace pro děti jsou v předmětu Typografie upravovány zpracované ilustrované knihy, naučné tabule apod.
Studenti speciálního ateliéru Kniha a tvarování papíru řeší vedle typografie knižní i typografii obalu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Pecina, Martin. Knihy a typografie. 2., rozš. vyd. Brno : Host, 2012. ISBN 978-80-7294-813-0.
-
Základní:
Hlavsa,O. Typografie 1-3. Praha, STN, 1976.
-
Doporučená:
Bude stanovena vedoucím workshopu dle aktuálního zadání..
-
Doporučená:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Doporučená:
Kneidl, Pravoslav. Z historie evropské knihy : Po stopách knih, knihtisku a knihoven. Praha : Nakl. Svoboda, 1989. ISBN 80-205-0093-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Projekt týmový [20-60 / počet studentů]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
40
|
Celkem
|
50
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
znát základní způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby,
na základní úrovni řešit design vizualizací uměleckých děl,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách,
významných českých a zahraničních typografů,
základních pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd.,
užití základních pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd.,
dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své umělecké práce - plakát, powerpointová či internetová prezentace, katalog, pozvánka, apod.
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|