|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / ZPI
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
ZPI
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Písmo - základy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
69 / -
|
0 / 0
|
0 / 11
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ZPI
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s historickými souvislostmi vývoje písma a knihtisku, tvarovými rozdíly znaků, základy typografie a sazby a konstrukčními prvky knižních publikací.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- pravidelná účast na přednáškách - min. 80%,
- vypracování a prezentace semestrální práce na zadané téma,
- úspěšné zvládnutí písemného testu (min. 75%).
|
Obsah
|
1. Úvodní exkurz do tématu; začlenění písmového znaku do širšího kontextu.
2. Vývoj latinkových písem do vynálezu knihtisku. Rukopisné písmo, inspirace pro současnost.
Práce s rukopisem a jeho interpretace.
3. Analýza aktuálních knižních úprav. Odlišnosti přístupu. Písmový skelet - realizace.
4. Písmo ve veřejném prostoru.
5. Typografie renesance, baroka, klasicismu. Vlastní studie tvarových rozdílů.
6. Typografie 19. stol. a poč. 20. stol.
7. Moderna 20. stol., "Elementární typografie" a její vliv na současnost, kompoziční cvičení.
8. Lineární písma bezserifová. Klasifikace písem. Studie detailu písmových znaků.
9. Klasifikace písem v praxi. 50. - 80. léta 20. stol. v typografii.
10. Práce se zrcadlem, rekonstrukce zrcadla současné časopisecké tvorby. Měrný systém.
11. Významné osobnosti české typografie.
12. Typografie v digitálním věku - informační a výtvarné aspekty.
13. Explicitní ukázky s analýzou, komparací a reflexí vlastních materiálů z praxe.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici materiály zveřejněné pomocí courseware.zcu.cz.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Blažej, Bohuslav. Grafická úprava tiskovin : Učebnice pro 4. roč. střední prům. školy grafické, stud. obor polygrafie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1990. ISBN 80-04-23201-9.
-
Základní:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 1. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Základní:
Muzika, František. Krásné písmo ve vývoji latinky. 2. díl. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1958.
-
Základní:
Menhart, Oldřich. Nauka o písmu. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1981.
-
Základní:
Hlavsa, Oldřich. Typographia. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1981.
-
Základní:
Hlavsa, Oldřich. Typographia. Praha : Státní nakladatelství technické literatury, 1976.
-
Základní:
Hlavsa, Oldřich; Wick, Karel; Šetlík, Jiří. Typographia. 3.. Praha : SNTL, 1986.
-
Rozšiřující:
Odborné časopisy. Deleatur, Emigre, Typo, Typografia, U&lc.
-
Doporučená:
Jean, Georges. Písmo, paměť lidstva. [S. l.] : Slovart, 1994. ISBN 80-7145-115-0.
-
Doporučená:
Kapr A. Schriftkunst.
-
Doporučená:
Goudy F.W. The Alphabet and Elements of Lettering.
-
Doporučená:
Menhart O. Tvorba typografického písma.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
15
|
Celkem
|
51
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
znát základní způsoby využití písma a jejich forem, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
kresebných principů znaků,
historických souvislostí vývoje latinkových písem a Klasifikace typografických latinkových písem a aplikace této klasifikace,
významných českých a zahraničních typografů, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
analyzovat aktuální knižní publikace a nacházet inspiraci pro své individuální projekty,
uplatnit získané znalosti především v předmětech ilustrace, grafický design a knižní kultura,
vymezit neprofesionální zacházení se znakem,
pracovat s textem dle typografických pravidel sazby,
vytvořit zrcadlo sazby knižních publikací a časopisů v závislosti na zadání,
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Individuální konzultace, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|