|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGI / ZTYP
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGI
/
ZTYP
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Typografie - základy
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
60 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ZTYP
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty základům práce s písmem a s texty v uměleckém díle. Vybavit studenty kompetencemi pro řešení designu vizualizací svých semestrálních, klauzurních i závěrečných kvalifikačních prací (formou posteru, katalogu, ilustrované knihy, leporela, obalu atd.).
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:-
- pravidelná docházka na výuku - min. 80%,
- absolvování písemného zápočtového testu - úspěšnost min. 75% a vypracování semestrální písemné práce na zadané téma (termíny - viz CW),
- odevzdání a prezentace zadané semestrální praktické práce ve stanoveném termínu (termíny - viz CW),
- průběžné plnění, konzultace a odevzdávání všech dalších zadaných seminárních úkolů v požadované kvalitě a v termínech stanovených vyučujícím,
- prezentace.
Upřesňující informace a přesné termíny - viz Courseware
|
Obsah
|
1. - 13. 1) O písmu - proporce a řád 2) Vývoj písma - funkční a estetická kritéria, vznik latinky 3) Další vývoj latinky, písmová osnova, čitelnost a čtivost textu 4) Anatomie písma 5) Vývoj latinky - pokračování (až do vzniku knihtisku) 6) Exkurze do Muzea knihtisku a knihy v Plzni 7) Klasifikace tiskových písem 8) Praktická typografie - pravidla sazby 9) Mezinárodní typografický styl 10) Projekce filmu o typografii - Helvetica / Gary Hustwit (první část) 11) Projekce filmu o typografii - Helvetica / Gary Hustwit (druhá část) 12) Opakování a příprava na test 13) Zápočtový test
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
25
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou předepsány žádné specifické předpoklady |
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
znát základní způsoby využití písma a typografie, kompozice textu a různých forem písma, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
vhodným způsobem přistupovat a realizovat svůj vizuální projev včetně jeho textové části a její vizuální podoby,
projevit vlastní kreativitu ve vztahu k obecným zadáním a vůli hledat různá výtvarná řešení, alterovat je a konstruktivně hodnotit,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
studenti budou ovládat základy práce s písmem a s texty v uměleckém díle - rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách, výběr konkrétního písma dle zadání, grafickou úpravu textu s ohledem na téma i formát atd. Dle svého studijního zaměření dokáží vyřešit na odpovídající výtvarné úrovni design vizualizace svých semestrálních, klauzurních i závěrečných kvalifikačních prací - posteru, katalogu, ilustrované knihy, leporela, obalu atd |
o rozdělení písma a jeho aplikaci v různých tiskovinách,
významných českých a zahraničních typografů,
základních pravidel pro práci s písmem, jeho volbou a užití jeho různých forem, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
výběru a grafické úpravy textu s ohledem na téma, formát, atd.,
užití základních pravidel pro volbu fontu a grafické úpravy dle kritérií estetiky, logiky, atd.,
dle svého zaměření na odpovídající grafické úrovni vyřešit design vizualizace své práce - poster, katalog, ilustrovaná kniha, leporelo, obal, atd.,
|
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|