|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / APA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
APA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Algoritmy prostorových analýz
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMA/APA
|
Vyloučené předměty
|
KGM/APA-E
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět si klade za cíl seznámit studenty s následujícími tématy: Symbolický zápis prostorových analýz. Algoritmy tvorby digitálního modelu reliéfu. Tvorba kontinuálních povrchů přímo z vektorových dat. Prostorové statistické metody. Vybrané prostorové analýzy. Prostorové modelování.
|
Požadavky na studenta
|
K zápočtu musí student zpracovat a úspěšně obhájit vybraný semestrální projekt.
Zkouška se skládá z písemné, praktické a ústní části. Po úspěšném absolvování písemné části pokračuje student k praktické zkoušce s geografickým informačním software. Po splnění úkolu zadaného v praktické části, pokračuje student k ústní zkoušce.
|
Obsah
|
Úvod, terminologie.
Symbolický zápis prostorových analýz.
Programovací jazyky (nejen) pro prostorové analýzy.
Algoritmy pro tvorbu digitálního modelu reliéfu a pro odvozování dalších povrchů.
Tvorba kontinuálních povrchů přímo z vektorových dat.
Analýzy nad rastrem.
Grafové aplikace v geoprostorových modelech.
Prostorové modelování (rozšířené modelování pomocí GIS).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Longley, Paul A. Geographic information systems and science. Chichester : John Wiley & Sons, Ltd., 2001. ISBN 0-471-89275-0.
-
Základní:
Burrough, Peter A.; McDonnell, Rachael A. Principles of geographical information systems. 1st ed. repr. Oxford : Oxford University Press, 1998. ISBN 0-19-823365-5.
-
Doporučená:
Maidment, David R. Arc Hydro : GIS for water resources ; David R. Maidment, editor. Redlands : ESRI Press, 2002. ISBN 1-58948-034-1.
-
Doporučená:
Montgomery, D. R. Hydrological applications of GIS : Edited by A. M. Gurnell, D. R. Montgomery. Chichester : John Wiley and Sons, 2001. ISBN 0-471-89876-7.
-
Doporučená:
Neteler, Markus; Mitasova, Helena. Open source GIS : a GRASS GIS approach. 2nd ed. Boston : Kluwer Academic Publishers, 2004. ISBN 1-4020-8064-6.
-
Doporučená:
Fortheringham, A. Stewart; Wegener, Michael. Spatial models and GIS : new potential and new models ; Ed. by A. Stewart Fortheringham, Michael Wegener. London : Taylor & Francis, 2001. ISBN 0-748-40846-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
29
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
103
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základy GIS |
vysvětlit základy databází |
vysvětlit koncept vektorových a rastrových dat |
popsat charakter a přesnost geografických dat v závislosti na jejich zdroji |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
získat geografická data z dostupných zdrojů |
uložit geografická data do datové báze |
ovládat základní funkce konkrétního geografického informačního systému |
na základě slovního popisu geografického problému sestavit analytický postup jeho řešení v GIS |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
definovat základní pojmy z teorie systémů |
vysvětlit principy fungování základních analytických funkcí geografických informačních systémů |
vysvětlit rozdíl mezi přístupem k vybranému GIS přes GUIa přes API |
spolupracovat na řešení geograficky vztaženého problému s odborníkem z jiné aplikační oblasti (např. doprava, ekologie, hydrologie, atp.) |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Vytvořit model pro analytické řešení prostorové vztaženého problému |
ovládat principy automatizace prostorových analýz |
přistupovat k vybranému geografickému informačnímu systému přes jeho API |
vysvětlit principy GIS odborníkovi z jiné aplikační oblasti (např. doprava, ekologie, hydrologie, atp.) |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Praktická zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Skupinová prezentace, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Písemná zkouška, |
Ústní zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Přednáška s diskusí, |
Řešení problémů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Řešení problémů, |
Kooperativní výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Projektová výuka, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
|
|
|
|