|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / FGE2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
FGE2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Fyzikální geodézie 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
0
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem tohoto předmětu je získání pokročilých znalostí v oblasti teoretické geodézie. Jedná se o matematické a fyzikální metody a postupy používané v geodézii pro popis a reprezentaci gravitačního pole planetárních těles. Absolventi předmětu získají potřebné vědomosti nutné pro modelování gravitačního pole z měření prvních, druhých a třetích prostorových derivací potenciálu pomocí matematického aparátu integrálních transformací.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti se aktivně ůčastní všech přednášek a cvičení. Bude hodnoceno správné a včasné odevzdání všech písemných zpráv s výsledky úloh zadaných v rámci cvičení. Během semestru budou přezkoušeny znalosti studentů pomocí krátkého písemného testu. Na závěr semestru studenti napíší písemnou zkoušku. Studentům, kteří odevzdali včas všechny písemné zprávy bez závažných nedostatků, bude udělen zápočet. Studenti s uděleným zápočtem, napsaným testem a písemnou zkouškou budou ústně přezkoušeni během zkouškového období.
|
Obsah
|
1. Vnější sférická horizontální okrajová úloha.
2. Vnější sférická gradiometrická okrajová úloha.
3. Gravitační tenzor třetího řádu - diferenciální operátory a základné vlastnosti.
4. Vnější sférická okrajová úloha na gravitační křivost.
5. Úplný Meisslův diagram sférických integrálních transformací.
6. Vliv vzdálených zón pro integrální transformace.
7. Formulace praktických integrálních odhadů.
8. Hromadění chyb v praktických integrálních odhadech - analytické vztahy.
9. Přímé modelovaní gravitačního potenciálu a jeho prvních, druhých a třetích derivací v prostorové oblasti.
10. Rozvoj gravitačního potenciálu a jeho prvních, druhých a třetích derivací do řady sférických harmonických funkcí.
11. Analytické pokračování sférických harmonických řad.
12. Spektrální kombinace veličin gravitačního pole.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Šprlák, Michal; Hamáčková, Eliška; Novák, Pavel. Alternative validation method of satellite gradiometric data by integral transform of satellite altimetry data. Journal of Geodesy ISSN 0949-7714 Vol. 89, no. 8 (. 2015.
-
Doporučená:
Novák, Pavel; Pitoňák, Martin; Šprlák, Michal; Tenzer, Robert. Higher-order gravitational potential gradients for geoscientific applications. Earth-Science Reviews ISSN 0012-8252 Vol. 198 (201. 2019.
-
Doporučená:
Šprlák, Michal; Novák, Pavel. Integral formulas for computing a third-order gravitational tensor from volumetric mass density, disturbing gravitational potential, gravity anomaly and gravity disturbance. Journal of Geodesy ISSN 0949-7714 Vol. 89, no. 2 (. 2015.
-
Doporučená:
Novák, Pavel; Šprlák, Michal; Tenzer, Robert; Pitoňák, Martin. Integral formulas for transformation of potential field parameters in geosciences. Earth-Science Reviews ISSN 0012-8252 Vol. 164 (201. 2017.
-
Doporučená:
Burša, M. - Kostelecký, J. Kosmická geodézie a kosmická dynamika. MO AČR, 1994.
-
Doporučená:
Arfken,G. Mathematical Metods for Physicists. Oxford, 1970.
-
Doporučená:
Hamáčková, Eliška; Šprlák, Michal; Pitoňák, Martin; Novák, Pavel. Non-singular expressions for the spherical harmonic synthesis of gravitational curvatures in a local north-oriented reference frame. Computers and Geosciences ISSN 0098-3004 Vol. 88. 2016.
-
Doporučená:
Hofmann-Wellenhof, Bernhard; Moritz, Helmut. Physical geodesy. 1st ed. Wien : SpringerWienNewYork, 2005. ISBN 3-211-23584-1.
-
Doporučená:
Jekeli, Christopher. Spectral methods in geodesy and geophysics. 2017. ISBN 978-1-4822-4525-7.
-
Doporučená:
Šprlák, Michal; Novák, Pavel. Spherical gravitational curvature boundary-value problem. Journal of Geodesy ISSN 0949-7714 Vol. 90, no. 8 (. 2016.
-
Doporučená:
Šprlák, Michal; Novák, Pavel,; Pitoňák, Martin. Spherical harmonic analysis of gravitational curvatures and its implications for future satellite missions. Surveys in Geophysics ISSN 0169-3298 Vol. 37, no. 2016.
-
Doporučená:
Burša, Milan; Pěč, Karel. Tíhové pole a dynamika Země. 1. vyd. Praha : Academia, 1988.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
10
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základy zeměměřictví |
vysvětlit základy vyrovnávacího počtu |
vysvětlit základy algebry |
vysvětlit základy matematické analýzy |
vysvětlit základy tenzorového počtu |
vysvětlit základy teorie potenciálu |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
programovat |
vytvořit graf anebo mapu |
interpretovat výsledky a jejich nejistoty |
symbolické odvozování rovnic a algebraické manipulace |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat veličiny gravitačního pole a chápat jejich vlastnosti |
rozlišovat typy vnějších okrajových úloh teorie potenciálu |
rozlišovat typy integrálních transformací pro modelování gravitačního pole |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
formulovat a řešit vnější okrajové úlohy teorie potenciálu |
prakticky spočítat parametry gravitačního pole |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Test, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Samostudium, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|