|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / GENM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
GENM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geodézie - terénní měření
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Cvičení
4
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
1 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMA/GENM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s měřením podrobného polohopisu, budováním bodových polí na základě projektu a observace vložené plošné sítě (úhlová měření el. teodolity, délková měření elektrooptickými dálkoměry), nebo polygonových pořadů pro budování podrobných polohových bodových polí.
Podrobné polohopisné měření polární a ortogonální metodou s kontrolou měřených dat pro aposteriorní rozbor přesnosti.
Současné určení polohy a výšky bodu podrobného bodového pole a rozbor přesnosti. Podrobné měření výškopisu tachymetrickou metodou (s využitím elekrooptických dálkoměrů, bloková tachymetrie). Přesná nivelace a určení výšek bodů PNS.
Globální navigační satelitní systémy (GNSS), nové pojetí geodetických základů. Zaměření sítě bodů statickou metodou.
|
Požadavky na studenta
|
Vyhotovení zadaných úloh:
1) Rekognoskace terénu
2) Stabilizace
3) Polygonový pořad
4) Observace
5) Úlohy GNSS (statická metoda, RTK a RTK vytyčování)
6) Polární metoda
7) Tachymetrie
8) Přesná nivelace
9) Trigonometrické určování výšek, určování prostorových souřadnic
10) Ortogonální metoda / Plošná nivelace
Zpracování úloh dle platných resortních předpisů, metodik a vyhlášky vztahující se k budovaní geodetických základů, mapování pro KN a SMD včetně kvalitativního hodnocení výsledků.
|
Obsah
|
Rekognoskace a zhuštění bodového pole. Polygonové pořady. Podrobné polohopisné měření polární a ortogonální metodou. Určení polohy a výšky bodu podrobného bodového pole. Podrobné měření výškopisné tachymetrickou metodou. Přesná nivelace, technická nivelace. Globální navigační satelitní systémy (GNSS).
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Blažek, Radim; Jandourek, Jan. Geodézie : Úpravy měřených veličin a výškopis : Určeno pro stud. fak. stavební. Praha : ČVUT, 1991. ISBN 80-01-00611-5.
-
Doporučená:
Ratiborský J. Geodezie 10. ČVUT Praha, 2000.
-
Doporučená:
Skořepa Z. Geodezie 10,20. (Návody na cvičení). ČVUT Praha, 1999.
-
Doporučená:
Blažek, Radim; Skořepa, Zdeněk. Geodezie 30 : výškopis. Praha : Vydavatelství ČVUT, 1999. ISBN 80-01-01598-X.
-
Doporučená:
Dušek R., Vlasák J. Geodezie 40 (Příklady a návody na cvičení). ČVUT Praha, 1998.
-
Doporučená:
Jandourek, Jan. Geodézie 50 : vyrovnání účelových geodetických sítí v E2 a v E3. Praha : Vydavatelství ČVUT, 2000. ISBN 80-01-02171-8.
-
Doporučená:
Grewal, M.S., Weill, L.R., Andrews, A.P. Global Positioning Systems, Inertial Navigation and Integration.. New Jersey, 2007. ISBN 978-0-470-04190-1.
-
Doporučená:
Böhm J., Radouch V., Hampacher M. Vyrovnávací počet. SNTL Praha, 1964.
-
Doporučená:
Cimbálník M., Mervart L. Vyšší geodézie 1 (skriptum). Ediční středisko ČVUT Praha, 1997.
-
Doporučená:
Mervart L., Cimbálník M. Vyšší geodézie 2 (skriptum). Ediční středisko ČVUT, 1997.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
84
|
Příprava na laboratorní měření, zpracování výsledků [1-8]
|
36
|
Celkem
|
120
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
popsat strukturu a možnosti budování výškových a polohových bodových polí na území ČR |
aplikovat a rozumět významu ustanovení právních předpisů, vyhlášek a norem oboru zeměměřictví |
popsat přímé a nepřímé metody sběru geodat |
vysvětlit zásady a principy statistického hodnocení souboru velkého počtu měřených dat |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat s geodetickým vybavením sloužícím pro sběr geodat |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
Vysvětlit princip metod pro měření polohopisu. |
Vysvětlit princip metod pro měření výškopisu. |
Ukázat použití norem a vyhlášek pro mapování polohopisu a výškopisu. |
Vysvětlit postup vybudování podrobného bodového pole v zájmové lokalitě. |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
Provádět podrobné měření polohopisu a výškopisu různými metodami a přístroji. |
Měření dle platných resortních předpisů, norem a vyhlášek. |
Zpracovat a realizovat projet zhuštění bodového pole. |
Zpracovat odpovídajícími postupy měřená data a kvalitativně zhodnotit měření. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: srozumitelně shrnou názory ostatních členů týmu, |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: vyjadřuje se v mluvených i psaných projevech jasně, srozumitelně a přiměřeně tomu, komu, co a jak chce sdělit, s jakým záměrem a v jaké situaci komunikuje, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Samostatná práce studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Skupinová konzultace, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|