|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / TOMA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
TOMA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Topografické mapování
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMA/TOMA
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s následujícími tématy: Topografické mapy - charakteristické vlastnosti. Historie topografického mapování. Základní státní a celostátní tematická mapová díla středních měřítek. Metodika hodnocení topografických map. Historické a současné metody měření polohopisu a výškopisu pro topografické mapování. Tvary terénního reliéfu. Metody údržby topografických map (Základních map ČR) do roku 2000 a nyní. Základní báze geografických dat (ZABAGED). Digitální model reliéfu- postup vyhotovení a využití. Kartografické zpracování a vydávání státních mapových děl -konvenční technologie a postupy počítačové kartografie.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet podmíněn vypracováním semestrální práce.
Zkouška ústní.
|
Obsah
|
Topografické mapování a související obory
Definice mapy, postavení topografických map
Státní mapová díla středních měřítek v ČR
Nařízení vlády č.430/2006 Sb.
Příklady topografických map ze zahraničí
Porovnání obsahu a vlastností tuzemských a zahraničních topografických map - subjektivní hlediska
Jazyk topografické mapy, prvky topografické mapy, katalog smluvených značek
Katalogy základních a vojenských topografických map
Práce s mapou: čtení, profil, sklon, zakrytý prostor
Přehled zobrazení užívaných v topografickém mapování na území ČR
Kartografické hodnocení historických map na území Plzeňského kraje
Historie topografického mapování v příkladech
Počítačová tvorba Základní mapy ČR
Metody topografického mapování (historické metody, současné metody)
Odvozování topografických map
Mapování polohopisu, polohopisný podklad
Pracovní postup při geodetickém měření
Pracovní postup při fotogrammetrickém měření
Mapování výškopisu
Morfologie terénních tvarů
Typy terénu a terénních ploch
Způsoby znázorňování výškopisu
Geodetické měření výškopisu, fotogrammetrické měření výškopisu
Výpočetní a zobrazovací práce
Automatizovaná tvorba DMR
Příprava a řešení vrstevnicového testu (lokalita Tachov)
Konvenční postupy údržby a obnovy topografických map
Koncepce, tvorba a aktualizace ZABAGED
Kartografické zpracování topografických map
Reprodukce a tisk map středních měřítek
Vydávání státních mapových děl (ediční plán)
Aplikace autorského práva
Informační systém zeměměřictví
Metadata o státních mapových dílech
Počítačové zpracování topografických map
Evropské a světové databáze
Národní geoinformační infrastruktura ČR
Ortofotografické zobrazení území ČR
Projekt nového výškopisu ČR
Nové trendy v topografickém mapování
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
Studentům jsou k dispozici pdf. verze prezentací z přednášek se všemi důležitými informacemi pro probírané téma, dále pak podklady ke cvičením.
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
48
|
Kontaktní výuka
|
64
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v používaných kartografických zobrazeních |
rozumět zákonitostem kartografických zkreslení |
rozumět středovému promítání |
orientovat se v geometrických transformacích |
rozeznat základní geomorfologické útvary |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
konstruovat základní geometrické objekty v rovině |
rozeznat barevné stupnice |
určovat světové strany podle kompasu |
určovat cesty v používaných mapách |
používat rýsovací pomůcky |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
bc. studium: zvažuje možné klady a zápory jednotlivých variant řešení, včetně posouzení jejich rizik a důsledků, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozeznat geomorfologické tvary |
orientovat se v mechanismu produkce státních mapových děl středních měřítek |
popsat postupy tvorby a aktualizace základních a tématických státních mapových děl středních měřítek |
orientovat se v historickém vývoji tvorby topografických map |
orientovat se v používaných termínech a postupech v oblasti topografického mapování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
podílet se na tvorbě a aktualizaci mapových děl středních měřítek |
zakreslit a charakterizovat geomorfologické tvary |
určit z mapy prostorové souřadnice objektu, velikost útvarů, svahové poměry |
řešit základní topografické analytické úlohy (sklon, viditelnost, orientaci svahů) |
vyhotovit vrstevnicový plán v terénu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: efektivně využívá moderní informační technologie, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|