|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KGM / VP2-E
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KGM
/
VP2-E
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Vyrovnávací počet 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
KGM/VP2
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Hlavním cílem tohoto předemětu je výchova odborníků, kterří dokáží spráavne používat nástrojů a možností vyrovnávacího počtu a statistiky v oblasti zeměměřictví a geodézie.
|
Požadavky na studenta
|
Studenti se aktivně ůčastní všech přednášek a cvičení. Bude hodnoceno správné a včasné odevzdání všech písemných zpráv s výsledky úloh zadaných v rámci cvičení. Během semestru budou přezkoušeny znalosti studentů pomocí krátkého písemného testu. Na závěr semestru studenti napíší písemnou zkoušku. Studentům, kteří odevzdali včas všechny písemné zprávy bez závažných nedostatků, bude udělen zápočet. Studenti s uděleným zápočtem, napsaným testem a písemnou zkouškou budou ústně přezkoušeni během zkouškového období.
Předmět předpokládá znalosti v rozsahu těchto předmětů: KMA/VP1.
|
Obsah
|
Základní definice a úvod do terminologie. Klasifikace matematických modelů. Deterministická a stochastická část modelu. Obecné postupy řešení modelu a otázky řešitelnosti modelu. Linearizace nelineárních modelů. Metrika prostoru, vzdálenost a délka vektoru. Geometrický význam řešení metodou nejmenších čtverců. Aplikace teorie pravděpodobnosti. Náhodný jev, proměnná a soubor.
Statistická hypotéza a její testování. Chyby při testování hypotéz, intervaly spolehlivosti.
Testy měřených hodnot na konsistenci a hrubé chyby. Testy měřených hodnot v kontextu matematického modelu. Testování řešených parametrů. Plánování měření pro dosažení požadované přesnosti. Úlohy s apriorními znalostmi o řešených parametrech. Úlohy s podmínkami. Úlohy se singularitami.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
P. J. G. Teunissen. Adjustment Theory: an introduction. VSSD, 2000. ISBN 978-9040719745.
-
Základní:
P. J. G. Teunissen. Network Quality Control. VSSD, 2009. ISBN 978-9071301988.
-
Základní:
K-R. Koch. Parameter estimation and hypothesis testing in linear models. Springer, Berlin, 1999. ISBN 3-540-65257-4.
-
Základní:
P. J. G. Teunissen. Testing Theory: an introduction. VSSD, 2009. ISBN 978-9040719745.
-
Základní:
M. Hampacher, M. Štroner. Zpracování a analýza měření v inženýrské geodázii. ČVUT, Praha, 2011. ISBN 978-80-01-04900-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
10
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
13
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vysvětlit základy zeměměřictví |
vysvětlit základy vyrovnávacího počtu |
vysvětlit základy matematické analýzy |
vysvětlit základy algebry |
vysvětlit základy goniometrie |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
odvodit nejistotu měřené veličiny |
programovat (na úrovni začátečníků) |
vytvořit graf anebo mapu |
interpretovat výsledky a jejich nejistoty |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozlišovat a aplikovat metody zpracováni geodetických veličin |
kriticky posoudit výsledky zpracování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
prakticky aplikovat zákon o šíření chyb |
prakticky zpracovat měření geodetických veličin |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Řešení problémů, |
|
|
|
|