Course objectives:
|
The purpose of the subject is to informe about basic heat cycles of steam and combustion turbine ( Carnot cycle, Clausius-Rankin cycle including steam reheating and regeneration, Ericsson-Brayton cycle ).
|
Requirements on student
|
Writing credit test and oral exam.
|
Content
|
1. Basic Rankin-Clausius cycle
2. Thermodynamic cycle with back pressure turbine and sampling turbine
3. Increasing the input parameters of the Rankin-Clausius cycle
4. The effect of condensation in the Rankin-Clausius cycle
5. Rankin-Clausius cycle with reheating
6. Regeneration in the Rankin-Clausius cycle
7. Basic Ericsson-Brayton cycle
8. Increasing the efficiency of the Ericsson-Brayton cycle
9. Thermodynamic cycle with gas and steam turbines
10. Cooling cycle
|
Activities
|
|
Fields of study
|
|
Guarantors and lecturers
|
|
Literature
|
|
Time requirements
|
All forms of study
|
Activities
|
Time requirements for activity [h]
|
Preparation for an examination (30-60)
|
40
|
Contact hours
|
65
|
Preparation for comprehensive test (10-40)
|
25
|
Total
|
130
|
|
Prerequisites
|
Knowledge - students are expected to possess the following knowledge before the course commences to finish it successfully: |
samostatně využívat teoretické znalosti z oblasti termomechaniky |
definovat a popsat základní vratné děje termomechaniky |
popsat a vysvětlit konstrukční uspořádání parních a plynových turbín |
Skills - students are expected to possess the following skills before the course commences to finish it successfully: |
používat základní výpočetní metody matematiky |
řešit jednoduché úlohy z oblasti termomechaniky |
orientovat se v T-s a p-v diagramech ideálního a reálného plynu |
|
Learning outcomes
|
Knowledge - knowledge resulting from the course: |
popsat běžně používané cykly parních a spalovacích turbín |
popsat způsoby zvyšování účinnosti Rankin - Clausiova a Ericson Braytonova cyklu |
porovnat elektrárenské termodynamické cykly a popsat jejich výhody a nevýhody |
vysvětlit vliv termodynamického cyklu na parní resp. spalovací turbínu |
popsat a vysvětlit problematiku teplárenského cyklu |
popsat možnosti uspořádání paroplynového cyklu a jejich výhody a nevýhody |
Skills - skills resulting from the course: |
vypočítat základní Rankin Clausiův cyklus a zahrnout do výpočtu ztráty |
navrhnout a vypočítat jednoduchý cyklus protitlaké a odběrové turbíny |
vhodně zvolit tlak přihřívání a určit vliv přihřívání na Rankin Clausiův cyklus |
provést zjednodušený návrh regenerace Rankin Clausiův cyklu a cyklus propočítat |
schematicky nakreslit základní cyklus spalovací turbíny a její modifikace a propočítat je |
|
Assessment methods
|
Knowledge - knowledge achieved by taking this course are verified by the following means: |
Oral exam |
Skills - skills achieved by taking this course are verified by the following means: |
Written exam |
|
Teaching methods
|
Knowledge - the following training methods are used to achieve the required knowledge: |
Lecture |
One-to-One tutorial |
Skills - the following training methods are used to achieve the required skills: |
Practicum |
One-to-One tutorial |
|