|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / 9ZM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
9ZM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Základy matematiky 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ne,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem tohoto předmětu je seznámit studenty se základními pojmy a metodami maticového počtu a základními pojmy a metodami řešení jednoduchých typů diferenciálních a diferenčních rovnic. Důraz bude kladen na aplikaci získaných poznatků v odborných předmětech.
|
Požadavky na studenta
|
POŽADAVKY K ZÁPOČTU: Úspěšné vyřešení samostatných úkolů.
POŽADAVKY KE ZKOUŠCE: V písemné zkoušce je třeba získat alespoň 50% bodů. Student musí prokázat znalost a porozumění látce dle obsahu předmětu a umět ji použit v příkladech.
|
Obsah
|
1. Operace s aritmetickými vektory, lineární závislost a nezávislost vektorů v dimenzi 3.
2. Determinanty.
3. Inverzní matice a aplikace maticového počtu.
4. Rozšíření základních integračních metod (per partes, jednoduché substituce, nevlastní integrál).
5. Princip numerického výpočtu integrálu. Použití integrálu ve statistice a ekonomických úlohách.
6. Diferenciální rovnice - základní pojmy a metody řešení.
7. Lineární diferenciální rovnice 1. řádu. Použití v ekonomických úlohách.
8. Posloupnosti a jejich základní vlastnosti. Operace s posloupnostmi.
9. Diference posloupnosti, vyšší diference. Diferenční rovnice.
10. Lineární diferenční rovnice. Použití v ekonomických úlohách.
11. Parciální derivace a gradient, extrémy funkce více proměnných.
12. Použití funkce více proměnných v ekonomických úlohách.
13. Shrnutí. Příklady. Závěrečné poznámky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Kaňka M., Henzler J. Matematika pro ekonomy. Ekopress Praha, 1997.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Matematika pro ekonomy 1.,2.,3.část : pro distanční studium. 1.vyd. Plzeň : ZČU, 1995.
-
Doporučená:
Kaňka, Miloš; Henzler, Jiří. Matematika pro ekonomy 2. 1. vyd. Praha : Ekopress, 1997. ISBN 80-86119-01-7.
-
Doporučená:
Dolanský, Petr; Tuchanová, Milena. Příklady z matematiky pro ekonomy I : distanční studium. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1995. ISBN 80-7082-184-1.
-
Doporučená:
Mašek, Josef. Základy matematiky II : cvičení. 1. vyd. Plzeň : ZČU, 1999. ISBN 80-7082-507-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
24
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
9
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
6
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
připravit modelové úlohy jednoduššího typu na aplikaci maticového počtu |
rozpoznat základní spojité a inverzní funkce jedné reálné proměnné |
popsat derivaci funkce a integrál funkce jedné reálné proměnné |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
řešit soustavy lineárních rovnic vhodnou aplikací maticového počtu |
nakreslit graf funkce algebraické, goniometrické, exponenciální a logaritmické |
derivovat a integrovat funkce jedné reálné proměnné |
řešit optimalizační úlohy pro funkce jedné reálné proměnné |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
popsat základní vlastnosti posloupnosti |
sestavit lineární diferenční rovnici s konstantními koeficienty |
popsat graf a vrstevnice reálných funkcí dvou proměnných |
zavést derivace parciální derivace a gradient |
formulovat úlohu na nalezení extrému funkce dvou proměnných |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
nalézt inverzní matici |
spočítat determinant matice |
určit primitivní funkci a integrál vybraných funkcí jedné proměnné |
použít integrální počet v aplikacích (geometrie, matematická statistika, ekonomie) |
zapsat jednoduchý ekonomický model jako diferenciální, resp. diferenční rovnici a umět ji vyřešit |
určit absolutní extrém funkce více proměnných na uzavřené omezené množině |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Cvičení (praktické činnosti), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Přednáška s aktivizací studentů, |
|
|
|
|