|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / DIM1
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
DIM1
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Didaktika matematiky 1
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Forma zakončení
|
Ústní
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
1
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
3 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s teoretickými základy didaktiky matematiky a jejich praktickými aplikacemi ve středoškolské matematice.
|
Požadavky na studenta
|
Aktivní účast ve cvičeních (zejména při simulaci výukových hodin středoškolské matematiky). Zápočet: Vypracování semestrální práce na téma zadané v druhém výukovém týdnu a testové ověření znalostí v rozsahu probírané látky.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
1. Předmět a metody didaktiky matematiky, matematika jako věda a jako výukový předmět
2. Vývoj vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, modernizační snahy ve vyučování matematice
3. Didaktické zásady ve vyučování matematice, formy vyučování matematice
4. Metody vyučování matematice, problémové vyučování
5. Komunikace ve vyučování matematice, jazyk matematiky ve školské praxi
6. Logická struktura matematické látky
7. Matematické úlohy ve školské matematice
8. Aplikace ve vyučování matematice
9. Didaktické hry ve vyučování matematice, prvky ekologické výchovy ve výuce matematiky
10. Využití didaktické techniky a výpočetní techniky (počítačů) ve vyučování matematice
11. Rámcové vzdělávací programy v matematice na ZŠ a SŠ
12. Školní vzdělávací programy v matematice na ZŠ a SŠ
13. Zápočet
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Polák, Josef. Didaktika matematiky I. část. 2014. ISBN 978-80-7238-449-5.
-
Základní:
Polák, Josef. Didaktika matematiky II. část. ISBN 978-80-7489-326-1.
-
Základní:
Polák, J. Přehled středoškolské matematiky.. Praha : Prometheus, 2008. ISBN 978-80-7196-356-1.
-
Rozšiřující:
Květoň, Pavel. Cvičení z didaktiky matematiky. Vyd. 1. Ostrava : Ostravská univerzita, 2000. ISBN 80-7042-171-1.
-
Rozšiřující:
Růžičková, Bronislava. Didaktika matematiky. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. ISBN 80-244-0534-2.
-
Rozšiřující:
Hejný, Milan. Teória vyučovania matematiky 2. 1990. ISBN 8008013443.
-
Doporučená:
Polák, Josef. Středoškolská matematika v úlohách I. Praha : Prometheus, 2006. ISBN 80-7169-337-2.
-
Doporučená:
Polák, J. Středoškolská matematika v úlohách II.. Praha : Prometheus, 1999. ISBN 80-7196-166-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
20
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
9
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozumět středně pokročilým teoriím z různých oblastí matematiky (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
orientovat se v základních metodách obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
vysvětlit alespoň rámcově členění českého školského systému |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
popsat a vysvětlit poznatky z různých matematických disciplín (matematická analýza, algebra, aritmetika, geometrie, statistika atd.) |
používat základní postupy z obecné pedagogiky, psychologie a pedagogické psychologie |
přiblížit odborné téma i laické veřejnosti |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět předmětu a metodám didaktiky matematiky |
orientovat se ve vývoji vyučování matematice na našich školách a v zahraničí, chápat modernizační snahy ve vyučování matematice |
vysvětlit didaktické zásady ve vyučování matematice a chápat formy vyučování matematice |
popsat metody vyučování matematice, vysvělit význam problémového vyučování |
vysvětlit význam matematických úloh, aplikací a didaktických her ve vyučování matematice |
vysvětlit problematiku rámcových a školních vzdělávacích programů v matematice na ZŠ a SŠ |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
používat didaktické zásady ve vyučování matematice |
správně aplikovat komunikaci ve vyučování matematice a jazyk matematiky ve školské praxi |
provádět logické strukturování matematické látky |
zařazovat vhodně zvolené matematické úlohy v konkrétních fázích vyučovacího procesu |
vykládat matematiku na střední škole s odborným nadhledem a zajímavě, včetně aplikací |
využívat didaktickou techniku a výpočetní techniku ve vyučování matematice |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: používají své odborné znalosti, odborné dovednosti a obecné způsobilosti alespoň v jednom cizím jazyce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Test, |
Seminární práce, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Řešení problémů, |
Diskuse, |
|
|
|
|