|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / GS2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
GS2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Geometrie pro FST 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
106 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je rozvoj poznatků studentů z geometrie křivek a ploch, a to s ohledem na oblast strojního inženýrství, zejména pak na použití v mechanice, obrábění, konstrukci, robotice a i v příslušných CAD/CAM aplikacích.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínkou udělení zápočtu (standardní cesta) je odevzdání a obhájení celkem čtyř prací:
-transformace,
-aproximace, interpolace
-šroubové plochy plochy (tečné vlastnosti, normála, řez),
-obalové plochy (charakteristika, řez).
Příklady jsou zadány na cvičení. Student práci odevzdá nejpozději na nejbližším dalším cvičení. Za každou odevzdanou úlohu získá student 0-3 body, k udělení zápočtu je třeba 10 bodů.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání
neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
Zkouška se skládá z písemné části a ústní části. Studenti mají během zkoušky k dispozici
přehledové tabulky o typech kvadratických objektů.
Čas pro zpracování tří příkladů písemné části je 90 minut. Tematicky jsou příklady zaměřeny takto:
1) Transformace -- maticové vyjádření, determinant, inverzní matice, názorné zobrazení v axonometrii.
2) Křivky -- interpolace polynomy, kubický spline, aproximační polynom.
3) Plochy -- rotační, šroubové, kvadriky; zobrazení řezu, tečné roviny a normály; klasifikace kvadrik; rovnice ploch.
4) Technické plochy -- obalové a rozvinutelné; konstrukce a zobrazení.
Ústní zkouška se zabývá rozborem písemné části a pojmovým aparátem (test) i obecnými souvislostmi přednášené látky. Do testu je zařazeno rozhodnutí o typu konkrétní kvadriky.
|
Obsah
|
1.Transformace souřadnic a objektů v E2 a E3.
2. Základy diferenciální geometrie křivek - matematický popis, tečný vektor, normály, křivosti
3. Křivky - rovinné křivky, šroubovice.
4. Základy diferenciální geometrie ploch - matematický popis, tečná rovina, normála, křivosti (zejména Gaussova).
5. Interpolace a aproximace funkcí. Interpolace křivek, spline.
6. Plochy - klasifikace, úlohy na plochách.
7. Rotační a šroubové plochy - rovnice, meridián, tečná rovina, řez, průniky.
8. Obalové plochy - charakteristika, rovnice, metoda kulových ploch a metoda tečných rovin.
9. Rozvinutelné plochy - klasifikace, rozvinutí.
10. Kvadriky - rovnice, signatura, klasifikace, rozpad průniku.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
RNDr. Světlana Tomiczková, Ph.D. (100%),
-
Přednášející:
RNDr. Světlana Tomiczková, Ph.D. (100%),
Mgr. Radek Výrut (100%),
-
Cvičící:
Doc. Ing. Bohumír Bastl, Ph.D. (100%),
RNDr. Světlana Tomiczková, Ph.D. (100%),
Doc. RNDr. Jan Vršek, Ph.D. (100%),
Mgr. Radek Výrut (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Geometrie pro FST 2
(Ježek, František - Tomiczková, Světlana)
-
Doporučená:
Budinský, B. Analytická a diferenciální geometrie. 1. vyd. Praha : SNTL, 1983.
-
Doporučená:
Štauberová, Zuzana. Axonometrie, křivky, plochy. 1. vyd. V Plzni : Západočeská univerzita, 2004. ISBN 80-7043-322-1.
-
Doporučená:
Urban, Alois. Deskriptivní geometrie. I.. Praha : SNTL, 1977.
-
Doporučená:
Urban, Alois. Deskriptivní geometrie. II.. Praha : SNTL, 1979.
-
Doporučená:
Ježek, František; Míková, Marta. Maticová algebra a analytická geometrie. 2., přeprac. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita, 2003. ISBN 80-7082-996-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Projekt individuální [40]
|
20
|
Celkem
|
99
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
předpokládají se základní znalosti z diferenciálního počtu jedná a více reálných proměnných, lineární algebry, analytické geometrie a zobrazovacích metod v rozsahu odpovídajícím předmětům MS1, MS2 a GS1 |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
absolvent předmětu je schopen matematicky popsat křivky a plochy používané ve strojírenství, dané objekty zobrazit a řešit na těchto objektech důležité geometrické úlohy (tečné vlastnosti, křivosti, řezy, průniky, rozvinutí apod.). K řešení úloh používá jak grafické, tak výpočetní metody |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|