|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / HIM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
HIM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Historie matematiky
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
2
Kred.
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Forma zakončení
|
Písemná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
2 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Seznámení s historickým vývojem matematiky a nejvýznamnějšími matematickými osobnostmi. Periodizace vývoje matematiky a jeho hlavní etapy. Prehistorie vývoje matematiky, nepřímé prameny. První dochované památky, matematika velkých vodních říší. Specifické podmínky rozvoje matematiky v Řecku a helenistických zemích, střediska vědecké práce. Příčiny a důsledky úpadku antické matematiky, přesun do Orientu,matematika muslimských zemí. Matematika v Evropě a postupné přejímání antické a orientální matematiky. Vznik intinitezinálního počtu v 17. stol., matematická analýza 18. stol., hlavní směry v matematice 18. a 19., případně 20. stol.
|
Požadavky na studenta
|
Zkouška je kombinovaná. Písemná část spočívá ve zpracování zvoleného tématu z historie matematiky, které si student vybere dle dohody s vyučujícím. Ústní část zahrnuje rozbor tohoto tématu a příp. jsou položeny doplňující otázky z obsahu předmětu.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
1. Hlavní etapy vývoje matematiky
První etapa vývoje matematiky (období elementárních matematických pojmů)
Prehistorické počátky počítání, cesta k počátkům geometrie
2. Egyptská a mezopotánská matematika, čínská a indická matematika v době před Kristem
3. Druhá etapa vývoje matematiky (období matematiky konstantních veličin)
Nejstarší období řecké (antické) matematiky
4. Řecká (antická) matematika do počátku našeho letopočtu
5. Antická a orientální matematika v 1. tisíciletí
6. Matematika ve středověké Evropě (6. - 15. století)
7. Matematika v 16. století
8. Třetí etapa vývoje matematiky (období matematiky proměnných veličin)
Matematika v 17. století
9. Matematika v 18. století
10. Čtvrtá etapa vývoje matematiky (období moderní matematiky)
Matematika v 19. století
11. Matematika ve 20. století
12. Významní čeští matematici
13. Závěr - shrnutí a opakování probrané látky
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Struik, D.J. Dějiny matematiky.. Praha : Orbis, 1963. ISBN 1-123-63.
-
Základní:
Polá, Josef. Didaktika matematiky III. část: Historie matematiky pro ucitele. 2016. ISBN 978-80-7489-338-4.
-
Základní:
Stillwell, John. Mathematics and its history. 2nd ed. New York : Springer, 2002. ISBN 0-387-95336-1.
-
Rozšiřující:
Mareš, M. Příběhy matematiky.. Příbram : Pistorius-Olšanská, 2008. ISBN 978-80-87053-16-4.
-
Rozšiřující:
Potůček, Jiří. Vývoj vyučování matematice na českých středních školách v období 1900 - 1945. 1. díl, Vznik a vývoj jednotlivých typů škol a jejich.
-
Doporučená:
Stillwell, John. The four pillars of geometry. New York : Springer, 2005. ISBN 0-387-25530-3.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
10
|
Celkem
|
66
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v poznatcích základních matematických teorií |
uvědomit si základní historické souvislosti a zařadit významné události do historického kontextu |
vyjmenovat několik známých matematiků |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
aplikovat osvojené postupy na vybrané matematické úlohy |
přiřadit některé matematické výsledky ke konkrétním osobnostem |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
rozumět vývoji matematiky ve starověku, středověku a novověku |
popsat přínos nejvýznamnějších matematických osobností k vývoji matematiky |
orientovat se v návaznostech a souvislostech jednotlivých matematických disciplín s ohledem na jejich historický vývoj |
rozumět vývoji matematických metod s přihlédnutím k řešení vybraných problémů |
rozpoznat a formulovat předpoklady i důsledky matematických myšlenek konkrétní historické doby a zhodnotit jejich význam pro dějiny evropské kultury |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
popsat hlavní směry historického vývoje matematiky |
demonstrovat na vybraných problémech různé přístupy k řešení konkrétních matematických problémů |
dokumentovat na konkrétních případech vliv matematického poznání na vývoj evropské civilizace |
provádět důkazy vybraných důležitých vět aparátem matematiky určitého historického období |
provést rozbor historického matematického textu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Analyticko-kritická práce s textem, |
Samostudium, |
|
|
|
|