|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / MMM2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
MMM2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Metody matematického modelování 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
-
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KMT/MMM2
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vybavit studenty studijního programu Přírodovědná studia základními matematickými nástroji pro popis a modelování přírodovědných zákonů a veličin a naučit je řešit elementární úlohy z aplikačních oblastí. V neposlední řadě je cílem předmětu poskytnout budoucím učitelům matematiky, fyziky, biologie, chemie, geografie nezbytný matematický základ pro moderní analýzu problémů z uvedených oblastí.
|
Požadavky na studenta
|
Písemné práce v průběhu semestru.
Zkouška písemnou a ústní formou.
Garantem předmětu je stanoveno, že zápočet se při opakovaném zapsání neuznává (viz čl. 24, odst. 3 SZŘ ZČU).
|
Obsah
|
1. Posloupnost jako model diskrétního systému - rekurence a diferenční rovnice. Posloupnost jako matematický objekt - operace a vlastnosti, konvergence a divergence. Posloupnost částečných součtů - nekonečné součty. Posloupnosti ve finančnictví, v biologii a v sociálních vědách.
2. Funkce jako model spojitého systému - elementární funkce, grafy, diagramy. Operace s funkcemi, spojitost, složená funkce. Lokální vlastnosti funkcí. Funkce jako nástroj popisu přírodovědných a ekonomických závislostí a veličin.
3. Základy diferenciálního počtu - diference, diferenciál, derivace. Metody výpočtu derivace a diferenciálu. Modelování změn v přírodních vědách, v ekonomii a v sociálních vědách.
4. Metody diferenciálního počtu - elementární optimalizace, formulace základních přírodovědných zákonů. Primitivní funkce a metody řešení jednoduchých diferenciálních rovnic, výpočty potenciálu.
5. Určitý (Newtonův) integrál jako model bilančního principu. Vlastnosti a metody výpočtu. Integrální součet - geometrická a fyzikální interpretace.
6. Lokální aproximace funkce polynomem - Taylorova formule, derivace a diferenciály vyšších řádů, jednoduché přibližné výpočty.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
65
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
25
|
Příprava na dílčí test [2-10]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
140
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
nejsou požadovány žádné podmiňující předměty. U posluchačů se předpokládají znalosti algebry a trigonometrie v rozsahu učiva střední školy |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
student je schopen vnímat, porozumět a popsat zákonitosti v přírodních vědách matematickými prostředky |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Test, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Cvičení (praktické činnosti), |
Výuka podporovaná multimédii, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|