|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KMA / SA2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KMA
/
SA2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Statistická analýza 2
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
3
[HOD/TYD]
Cvičení
1
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ne
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
1
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
KMA/ASF, KMA/OBM
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Vyložit principy lineárních regresních modelů, metody odhadu parametrů těchto modelů, formulaci a ověřování předpokladů modelů a vliv porušení předpokladů modelu na kvalitu statistických odhadů parametrů modelu. Vysvětlit hlavní metody analýzy časových řad a ukázat jejich použitelnost pro praktické úlohy.
|
Požadavky na studenta
|
Požaduje se zvládnutí popisu probraných statistických metod.
Při hodnocení budou posuzovány získané způsobilosti, zejména schopnost předvést logické a souvislé důkazy postupů a specifických problémů vztahujících se ke statistickým metodikám.
Zkouška má kombinovaný charakter, skládá se ze souhrnného teoretického testu (ověření znalosti základních pojmů a principů) a dále z praktické části, ve které bude ověřováno pochopení souvislostí, návazností a praktických aplikací.
Hodnotící kritéria: hlavním kritériem při hodnocení bude jasná a logická formulace postupů řešení a správnost získaných výsledků a jejich interpretace.
|
Obsah
|
(1) Časové řady - Dekompozice časových řad. Trend v časové řadě. Odovozené časové řady - přírůstky, dynamika, tempa a indexy. Průměry. Naivní modely časových řad.
(2) Vyrovnání trendu matematickou křivkou. Lineární a nelineární regresní modely.
(3) Vyrovnání trendu metodou klouzavých průměrů. Jednoduché klouzavé průměry a vážené klouzavé průměry. Polynomiální klouzavé průměry.
(4) Exponenciální vyrovnávání trendu časových řad - - Jednoduché exponenciální vyrovnávání. Dvojné a trojné exponenciální vyrovnávání. Metoda adaptivních vah.
(5) Analýza sezónní složky časových řad - Jednoduché metody odhadu sezónnosti. Regresní přístup. Wintersova metoda.
(6) Box-Jenkinsova metodologie časových řad - Stacionární časové řady.
Autokorelační a parciální autokorelační funkce. Procesy MA(p), AR(q) a ARMA(p,q).
(7) Lineární dynamické modely časových řad.
(8) Spektrální analýza časových řad. Periodogram časové řady.
(9) Vícerozměrné časové řady - Modely vícerozměrných stacionárních
časových řad. Kauzalita v časových řadách.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Doporučená:
Cipra, Tomáš. Analýza časových řad s aplikacemi v ekonomii. SNTL Praha, 1986.
-
Doporučená:
Kozák, Josef; Arlt, Josef,; Hindls, Richard. Úvod od analýzy ekonomických časových řad. 1. vyd. Praha : VŠE, 1994. ISBN 80-7079-760-6.
-
Doporučená:
Antoch, Jaromír; Vorlíčková, Dana. Vybrané metody statistické analýzy dat. Vyd. 1. Praha : Academia, 1992. ISBN 80-200-0204-9.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
50
|
Příprava na souhrnný test [6-30]
|
40
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
142
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
orientovat se v problémech pravděpodobnosti a statistiky v rozsahu předmětu KMA/PSA (popř. KMA/PSB nebo KMA/PSE) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
používat diferenciální a integrální počet v rozsahu úvodních kurzů matematiky na vysokých školách |
pracovat v alespoň jednom výpočetním prostředí typu Matlab, Mathematica, R a podobně |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
formulovat jednoduché i složitější modely časových řad |
popsat, vysvětlit a porozumět modelům časových řad (dekompozičním modelů, adaptivním modelům) |
vysvětlit principy různých přístupů k odhadům parametrů modelů časových řad |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
použít studované modely na konkrétní data |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Řešení problémů, |
|
|
|
|