|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KPV / DPVRA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KPV
/
DPVRA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Digital Factory and Virtual Reality
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
4 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KPV/DPVR
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem toho předmětu je představit metody, postupy a nástroje digitalizace, simulace a optimalizace procesů a systémů v komplexním a moderním pojetí digitálního podniku a vysvětlit jeho význam v současné průmyslové praxi.
Dále se student seznámí se základními principy a přínosy imersních i dalších progresivních technologií (zejména virtuální a rozšířená realita) ve spojení s digitálním podnikem. V praktické části bude student tvořit návrh jednoduchého interaktivního realistického 3D modelu (např. výrobní dílny) v prostředí grafického enginu, který využívají moderní počítačové hry.
|
Požadavky na studenta
|
Podmínky zápočtu: Zpracování semestrální práce s prezentací
|
Obsah
|
Přednáška:
V rámci přednáškové části tohoto předmětu se studenti seznámí s vývojovými trendy, které vedly k formování digitálního podniku, jeho definici a krátkou historii, s tím souvisí i popis hlavních vývojových trendů, které vedou k filosofii Industry 4.0. Budou schopni vyjmenovat základní přínosy využití koncepce digitálního podniku a Industry 4.0. V neposlední řadě se seznámí s možnou softwarovou podporou v této oblasti. V oblasti virtuální reality a rozšířené reality, na které je předmět zaměřen primárně, bude studentům představen historický vývoj systémů, vysvětleny hlavní technické principy a demonstrovány možné oblasti využití nebo nasazení těchto tzv. imerzních technologií (zejména v průmyslu). V rámci předmětu jsou zařazeny praktické ukázky laserscanningu. Studenti se budou mít možnost prakticky seznámit i s novými technologiemi.
Úvod. Podmínky k udělení zápočtu. Imerzní technologie - motivační přednáška.
Využití virtuální a rozšířené reality v průmyslových podnicích.
Orientační struktura přednášek (tato se může měnit každý rok, typicky dle aktuálních trendů):
1. Úvod. Podmínky k udělení zápočtu. Imerzní technologie - motivační přednáška.
2. Využití virtuální a rozšířené reality v průmyslových podnicích
3. Základy 3D počítačové grafiky
4. Virtuální realita (VR) - aspekt vizualizační a haptický
5. Digitální podnik a Industry 4.0
6. Praktické aplikace VR
7. Hardware a Motion Capture
8. Augmented reality
9. Serious games
10. 3D Laserscanning
11. Práce na semestrální práci
12. Zvaná přednáška (např. Využití VR v psychiatrii )
13. Prezentace a předtermín
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Lavieri, E. Getting Started with Unity 5. Packt Publishing, 2015. ISBN 9781784395636.
-
Základní:
Steven M. LaValle. Virtual Reality. Cambridge University Press, 2019.
-
Základní:
Görner, Tomáš; Hořejší, Petr,; Kurkin, O. Virtuální realita a DP. [Plzeň] : SmartMotion, 2012. ISBN 978-80-87539-07-1.
-
Rozšiřující:
Siemens PLM (web).
-
Rozšiřující:
Sherman, William R.; Craig, Alan B. Understanding virtual reality : interface, application, and design. Boston : Morgan Kaufmann Publishers, 2003. ISBN 1-55860-353-0.
-
Rozšiřující:
Dengzhe Ma, Jürgen Gausemeier, Xiumin Fan, Michael Grafe. Virtual Reality & Augmented Reality in Industry. Springer, 2011. ISBN 978-3642173752.
-
Doporučená:
Leeder, Edvard; Bureš, Marek. Digitální podnik. [Plzeň] : SmartMotion, 2013. ISBN 978-80-87539-17-0.
-
Doporučená:
Žára, Jiří; Beneš, Bedřich; Sochor, Jiří; Felkel, Petr. Moderní počítačová grafika. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno : Computer Press, 2004. ISBN 80-251-0454-0.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
40
|
E-learning [dáno e-learningovým kurzem]
|
10
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
26
|
Příprava prezentace (referátu) [3-8]
|
5
|
Celkem
|
107
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
umět algoritmicky přemýšlet |
mít základy alespoň jednoho programovacího jazyka |
mít prostorovou představivost |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
umět samostatně získávat další odborné dovednosti na základě praktických zkušenosti a provádět jejich vyhodnocení |
znát základní principy počítačem podporované konstrukce |
umět na základě získaných znalostí navrhnout obecnou koncepci pro budoucí 3D model |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlit základní možnosti hardwaru pro virtuální a rozšířenou realitu |
umět popsat konkrétní příklady aplikací virtuální a rozšířené reality v průmyslu |
znát v hrubých rysech základní principy 3D grafiky |
vysvětlit svými slovy, co je nová filosofie výroby Industry 4.0 |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
vytvořit jednoduchou uživatelskou vizualizaci výrobního systému |
modelovat jednoduché objekty (např. budova z krychle a jehlanu) s texturami |
pracovat se základními skripty: rotace, posun, atd. |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Cvičení (praktické činnosti), |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Prezentace práce studentů, |
|
|
|
|