|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / BPP2
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
BPP2
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Přemýšlení o prostorech II.
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Přemýšlení o prostorech vnitřních a vnějších II.
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
1 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět představí široké pole průřezových témat přesahujících disciplínu dějin a teorie architektury, a tedy relevantních pro studující designu, ale také uměleckých, technických i humanitních oborů. Zatímco přednášky nabídnou velkorysý záběr témat nahlížených z různých perspektiv, seminář se soustředí na prohloubení, osvojení, rozvíjení a sdílení prezentovaných idejí. Důraz se přitom bude klást na aktivní participaci studujících.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet:
- průběžná příprava, zpracování stručných resumé zadaných textů, aktivní participace v diskusích
- prezentace vybraného tématu/osobnosti/díla
- pravidelná účast (včetně účasti na exkurzi)
Ústní zkouška:
- rozprava o tématech probíraných během přednášek i seminářů
|
Obsah
|
Přednášky:
01) Utopie
02) Morální obroda a obraty do minulosti - romantismus, orientalismus, historismus, postmoderna
03) Síla rozumu - Descartes, taylorismus, vědecký funkcionalismus
04) Průmyslové aspekty designu a architektury - od průmyslové revoluce a Světových výstav v Londýně a Paříži po high-tech
05) Sídliště (a jak dál?)
06) Suburbie: od zahradních měst k sídelní kaši
07) Veřejný prostor
08) Rekonstrukce, konverze, památková péče
09) Krajina
10) Kyberprostor a architektura informačního věku
11) Umění v architektuře (a veřejném prostoru), architektura v umění
12) Přednáška hostujícího odborníka dle aktuální situace
13) Exkurze
Seminář:
Náplní seminářů budou:
1) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo)
2) diskuse témat ze zadaných textů (4 texty během semestru)
3) diskuse témat z projekcí a dokumentů (4 kratší projekce během semestru)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Rostislav Švácha, Milena Sršňová, Jana Tichá (edd.). Euroamerické architektonické myšlení 1936?2011. Praha: Zlatý řez. 2018.
-
Základní:
Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny. Praha: Academia. 2022.
-
Doporučená:
Rezek, Petr. Architektonika a protoarchitektura. 1. vyd. Praha : Ztichlá klika, 2009. ISBN 978-80-903898-3-0.
-
Doporučená:
Jana Tichá. Architektura a krajina. Praha: Zlatý řez. 2017.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Petr. Architektura a veřejný prostor : texty o moderní a současné architektuře IV. Vydání první. 2012. ISBN 978-80-903826-4-0.
-
Doporučená:
Jana Tichá. Architektura v informačním věku. Praha: Zlatý řez. 2013.
-
Doporučená:
Jiří Sádlo. Krajina! Průchod okolím v příkladech. Praha: Kodudek. 2019.
-
Doporučená:
Václav Cílek. Krajiny vnitřní a vnější. Praha: Dokořán. 2007.
-
Doporučená:
Radan Haluzík (ed.) a kol. Město naruby. Vágní terén, vnitřní periferie a místa mezi místy. Praha: Academia. 2020.
-
Doporučená:
Jiří Tourek. Myslet architekturu: Pozdní myšlení Petera Eisenmana a jeho kritická teorie architektury. Praha: Zlatý řez. 2019.
-
Doporučená:
Juhani Pallasmaa. Myslící ruka. Zlín: Archa. 2012.
-
Doporučená:
Juhani Pallasmaa. Oči kůže. Zlín: Archa. 2012.
-
Doporučená:
Lucie Skřivánková, Rostislav Švácha, Eva Novotná, Karolina Jirkalová (eds.). Paneláci 1: Padesát sídlišť v českých zemích. Praha: UPM. 2017.
-
Doporučená:
Lucie Skřivánková, Rostislav Švácha, Martina Koukalová, Eva Novotná (eds.). Paneláci 2: Historie sídlišť v českých zemích 1945?1989. Praha: UPM. 2017.
-
Doporučená:
Pavla Melková. Prožívat architekturu. Řevnice: Arbor vitae. 2013.
-
Doporučená:
Rem Koolhaas. Texty. Praha: Zlatý řez. 2014.
-
Doporučená:
Mirko Baum. Ulice na konci světa. Praha: AVU, Kant. 2017.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
40
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti o fenoménu prostoru napříč studovanými obory,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní vyjadřovací prostředky týkající se prostorového vyjadřování,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
předpokladů vzniku chápání fenoménu prostoru ve výtvarném umění a architektuře (od starověkého Říma do současnosti),
o hlavních osobnostech oboru a přiblížení jejich kontextu a stylu tvorby,
interpretace role tvůrce prostoru a prostových vztahů v procesu vývoje nového díla, nebo stylu,
příkladů historického vývoje fenoménu prostoru a jeho filosoficko pragmatických konotací |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit tvarové, materiálové a technologické charakteristiky vývojových etap fenoménu prostoru a prostorového vyjadřování,
zařadit chronologicky reprodukce konkrétních prostorových realizací podle tvarového, popř. i technického řešení a použitého materiálu,
přiřadit k jednotlivým obdobím resp. tvůrčím okruhům obory, které je nejvíce a nejpřínosněji ovlivňovaly (historický kontext),
zhodnotit vliv technického pokroku na rozvoj porozumění danému fenoménu |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s diskusí, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|