|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / BPUT
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
BPUT
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Prezentace umělecké tvorby
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
13
[HOD/SEM]
Seminář
13
[HOD/SEM]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
20 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
7 / -
|
2 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/BPUT
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s konvenčními a experimentálními možnostmi prezentace uměleckých děl prostřednictvím koncepčních a praktických zkušeností. Na základě aktuálního tématu rezonujícího kulturně společenským děním jsou studenti prováděni procesem přípravy prezezentace uměleckého ztvárnění konceptu a společně diskutují možné podoby expozice. Ukončení výukového procesu může vyústit ve výstavu, či v jiné typy prezentace umění jakými jsou například: představení, participativní happening, promítání filmu, skupinový rozhovor, přednáška, publikace, online aktivity, exteriérová instalace, site specific, intervence, event nebo jiné. Studenti jsou seznamováni s obecnou problematikou prezentace uměleckého díla, získají základní informace o historickém vývoji institucionálního zprostředkovávání umění a kulturního dědictví, různých typech prezentace a interpretace uměleckých artefaktů a způsobech aranžování expozic coby místa interakce autora, kurátora a diváka. Kompetenční rozvoj studentů probíhá především v oblastech kritického myšlení, reflexe, interpretace a komunikace studenta o kurátorské a umělecké spolupráci při prezentaci umělecké tvorby.
|
Požadavky na studenta
|
Zápočet z předmětu je udělován za odevzdání seminární práce, která obsahuje záznam a popis realizace konkrétního uměleckého díla, jeho prezentace a doprovodné aktivity, která se soustřeďuje na zprostředkování některé z kvalit díla návštěvníkům - divákům - aktérům. Rozsah práce je stanoven na tři normostrany včetně obrazových příloh.
|
Obsah
|
1. Úvodní hodina
2. Stručná exkurze do problematiky expozice uměleckého díla
3. Ohlédnutí za historickými podobami prezentace umění
4. Umělecká či expresivní interpretace
5. Uměnovědná interpretace
6. Galerijní animace
7. Dílo jako podnět k setkání (fenomenologický přístup R. Ingardena)
8. Mezi významem a asociací (R. Scruton)
9. Konceptualita díla
10. Dílo jako podnět k herní aktivitě
11. Typy konceptů
12. Jak interpretovat dílo
13. Jak instalovat a zprostředkovat dílo
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Kesner, L., ml. Muzeum umění v digitální době. Argo, Praha, 2000. ISBN 80-7023-252-6.
-
Doporučená:
Michael Connor. Curating Online Exhibitions. New York, U.S.A., 2020.
-
Doporučená:
Liessmann, Konrad Paul. Filozofie moderního umění. Olomouc : Votobia, 2000. ISBN 80-7198-444-2.
-
Doporučená:
Horáček, Radek. Galerijní animace a zprostředkování umění : poslání, možnosti a podoby seznamování veřejnosti se soudobým výtvarným uměním prostřednictvím aktivizujících programů na výstavách. [Brno] : CERM, 1998. ISBN 80-7204-084-7.
-
Doporučená:
Doris Chon. Harald Szeemann?s Museum of Obsessions: The Legacy of a Mythological Institution. U.S.A. The University of Chicago Press | Journals, Volume 8, 2016.
-
Doporučená:
Eco, Umberto. Meze interpretace. Praha : Karolinum, 2004. ISBN 80-246-0740-9.
-
Doporučená:
BOURRIAUD, Nicolas. Postprodukce: kultura jako scénář: jak umění nově programuje současný svět.. Praha: Tranzit, 2004. ISBN 80-903452-0-4.
-
Doporučená:
Kratochvíl, Zdeněk; Bouzek, Jan. Proměny interpretací. Praha : Herrmann & synové, 1996.
-
Doporučená:
Paul O? Neill. The Culture of Curating and the Curating of Culture(s). Cambridge, MASS, U.S.A.; London, UK, 2012. ISBN 978-0-262-01772-5.
-
Doporučená:
Zuska, Vlastimil. Umění, krása, šeredno : texty z estetiky 20. století. Praha : Karolinum, 2003. ISBN 80-246-0540-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
26
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
45
|
Celkem
|
79
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní umělecko - estetické pojmy sloužící k hodnocení výtvarného umění a designu,
vybavit si informace o širším socio-kulturní konetextu dějin a umělecko historickém vývoji umění a designu,
zaujmout kritické stanovisko ke zvolenému uměleckému dílu a svůj postoj argumentovaně zdůvodnit,
aplikovat pravidla interpretace kulturního experimentu na posuzované umělecké dílo a na dialog vedený v průběhu seminářů |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
sepsat stručnou esej o autorské intenci,
rozlišit postoj tvůrce a diváka a identifikovat možnou příčinu jejich socio-kognitivního konfliktu,
uvědomit si a reflektovat institucionální kontext díla,
popsat kvalitu expozice,
zasadit posuzované dílo do stylového, umělecko historického interpretačního rámce,
formulovat soudy o kvalitě díla a jeho působení na diváka |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: používá s porozuměním odborný jazyk a symbolická a grafická vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
vysvětlí na obecné úrovni vývoj institucionálního rámce umění,
vybaví si principy magického, mýtického, univerzalistického, reflexívního, modernistického a postmodernistického modelu umění a aplikuje je na vybraný konkrétní příklad uměleckého díla,
rozliší mezi expresivní, uměnovědnou, a animační interpretací díla, uvádí typické příklady každého typu,
rozumí principu estetického zážitku, rozštěpu self a pohybu po estetické distanci,
aplikuje informace o tématické, konceptové, empatické a prožitkové vrstvě zážitku na interpretaci zvoleného díla |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
reflektuje a interpretuje konkrétní umělecké dílo s ohledem k jeho formálním vlastnostem, psychickým, sociálním a kulturním relacím a interakcím,
rozliší kotext a kontext díla a zvažuje jeho expresivní účinky,
porovná a diskutuje rozdíly mezi autorskou intencí a diváckou interpretací,
navrhuje a kriticky posuzuje způsoby uvedení díla a jeho prezentace širší i odborné veřejnosti,
zobecňuje získané poznatky směrem k vlastní tvorbě a její prezentaci |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|