|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / DUM4
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
DUM4
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny umění 4
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
5
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
152 / -
|
0 / -
|
1 / 16
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KVU/DUM4
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je podat studentům systematický výklad zevrubných dějin umění 20. století s důrazem na české umění od 2. pol. 20. století po současnost. Vyzdvihnout a popsat současné vývojové trendy.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách a seminářích
- aktivní zapojení do diskuze k jednotlivým tématům
- přednesení seminární práce na zadané, předem konzultované téma v podobě referátu v termínu stanoveném vyučujícím
- případné odevzdání písemného zpracování této seminární práce v termínu stanoveném vyučujícím
- splnění zápočtového testu na 65%
- dodržení daného termínu pro odevzdání práce či přednesení referátu
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu probíraných témat a povinné studijní literatury
|
Obsah
|
1. Úvod
2. Abstraktní expresionismus (USA) a informel ve Francii a v Čechách
3. Pop-art v USA a v Evropě, nový realismus
4. Konceptualismus, minimalismus, land-art, op-art: USA, Evropa
5. Happening, performance, body art, začátky feministického umění
6. Instalace, video art
7. Ženské umění v Čechách 60.-80. léta: Medková, Kmentová, Šimotová, Janoušková
8. Geometrická abstrakce v Čechách (Sýkora, Grygar, Kolíbal), groteska (Nepraš, Sopko)
9. Postmoderna (The Pictures Generation, apropriace)
10. Postmoderní architektura, high tech a dekonstruktivismus
11. Neoexpresionismus (Neue Wilde, Transavanguardia, Tvrdohlaví), Bad Painting
12. 90. léta v Čechách
13. Současné umění.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
-
Garanti:
Dušan Brozman, M.A. (100%),
-
Přednášející:
Dušan Brozman, M.A. (100%),
PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D. (100%),
-
Vede seminář:
Dušan Brozman, M.A. (100%),
PhDr. Zlata Gersdorfová, Ph.D. (100%),
|
Literatura
|
-
Základní:
Haas, Felix. Architektura 20. století. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1980.
-
Základní:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/1, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0587-0.
-
Základní:
Horová, Anděla (ed.). Dějiny českého výtvarného umění. [Díl] IV/2, 1890-1938. Praha : Academia, 1998. ISBN 80-200-0623-0.
-
Základní:
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [V] 1939/1958. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1390-3.
-
Základní:
Pavel, Jakub. Dějiny umění v Československu : Stavitelství,sochařství, malířství. Praha : Práce, 1978.
-
Základní:
Pijoan, José. Dějiny umění. 10. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Základní:
Pijoan, José. Dějiny umění. 8. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Základní:
Pijoan, José. Dějiny umění. 9. Praha : Balios, 2000. ISBN 80-7176-764-6.
-
Základní:
Huyghe, René. Encyklopedie umění nové doby. Praha : Odeon, 1974.
-
Základní:
Koch, Wilfried. Evropská architektura : encyklopedie evropské architektury od antiky po současnost. [Praha] : Universum, 2008. ISBN 978-80-242-2029-1.
-
Základní:
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0522-6.
-
Základní:
Horová, Anděla. Nová encyklopedie českého výtvarného umění. A-M. Praha : Academia, 1995. ISBN 80-200-0521-8.
-
Doporučená:
Bregantová, Polana,; Švácha, Rostislav,; Platovská, Marie. Dějiny českého výtvarného umění. [VI] 1958-2000. Praha : Academia, 2007. ISBN 978-80-1489-6.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
60
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Celkem
|
132
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
student pro období 19. a poč. 20. stol.:
vyjmenovat hlavní proudy a směry umění, popsat okolnosti jejich vzniku a centra vývoje, vyjmenovat hlavní představitele, uvést školy či centra vlivu,
popsat jednotlivé proudy a směry: impresionismus, postimpresionismus, fauvismus, expresionismus (český i německý), kubismus, abstrakci, futurismus, dadaismus, surrealismus, ruský konstruktivismus, funkcionalismus, podoby figurace - uvést a popsat příklady realizací těchto směrů z oblasti malířství, sochařství, architektury ,
vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohy,
popsat proces vzniku uměleckého díla z hlediska techniky (řemeslné či umělecké) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
výtvarné dílo časově zařadit podle doby vzniku a stylu, určit autora,
rozpoznat a časově zařadit prvky charakteristické pro jednotlivé směry a slohová období,
k uměleckým směrům a proudům přiřadit hlavní představitele,
jednotlivé proudy a směry časově zařadit; v malířství, sochařství i architektuře na konkrétních dílech rámcově posoudit realizace těchto směrů, zohlednit okolnosti jejich vzniku |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
pro období 20. stol. až současnost:
vyjmenovat a popsat hlavní proudy a směry umění až do současnosti, zdůraznit české umění 2. pol. 20. stol., vysvětlit okolnosti jejich vzniku, popsat centra vývoje, školy a centra vlivu,
vyjmenovat a popsat prvky charakteristické pro jednotlivé směry a proudy, uvést příklady realizací těchto směrů z různých oblastí umění, soustředit se na české umění od 2. pol. 20 stol.,
vysvětlit význam realizací,
vyzdvihnout a popsat současné vývojové trendy |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
časově zařadit umělecké dílo do příslušného proudu či směru podle doby vzniku a charakteru díla, určit autora,
rozpoznat prvky charakterizující daný směr či období, zařadit je z hlediska času a přiřadit do příslušného směru či proudu,
k jednotlivým uměleckým směrům a proudům přiřadit hlavní představitele,
u konkrétních děl rámcově posoudit realizaci, význam a přínos díla v kontextu dané doby s významem a přínosem pro současnost |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Test, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Diskuse, |
Přednáška založená na výkladu, |
E-learning, |
Samostudium, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
E-learning, |
Výuka podporovaná multimédii, |
Diskuse, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
Přednáška s demonstrací, |
|
|
|
|