|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODA
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODA
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Architektura 20. a 21. století
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Seminář
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
6 / -
|
0 / 0
|
5 / 13
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / 15
|
0 / 10
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět provede studující nejdůležitějšími etapami vývoje architektury od konce 19. století do současnosti. Přestože při tom bude sledovat víceméně chronologickou linku, pokusí se nabídnout více než kánon "vítězů dějin". V obsahu přednášek budou výklad dění ve světě organicky doplňovat domácí témata a osobnosti; seminář se pak zaměří především na českou (československou) scénu a probírané okruhy témat bude ilustrovat in situ na realizacích v Plzni. Studentky a studenti si tak budou moci osvojit, rozšířit a prohloubit znalosti nabyté během přednášek. Důraz se přitom bude klást na aktivní participaci studujících.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet:
- průběžná příprava, zpracování stručných resumé textů, aktivní participace v diskusích
- prezentace vybraného tématu/osobnosti/díla
- pravidelná účast
Ústní zkouška:
- rozprava o tématech probíraných během přednášek i seminářů
|
Obsah
|
Přednášky:
01) Kořeny moderny v průmyslové architektuře 19. století - Gottfried Semper - Chicagská škola - zahradní město
02) Secese - od secese k moderně (pionýři moderny)
03) Kubismus - expresionismus - dekorativismus - národní styl - art deco
04) Avantgarda (futurismus, neoplasticismus) - revoluční architektura - socialistický realismus - obrat k tradici
05) Purismus - nová věcnost - funkcionalismus (mezinárodní styl)
06) Československo: modernismus a další vektory
07) Modernismus na export (rozvinutí mezinárodního stylu v USA, Austrálii či Novém Zélandu) - severská alternativa - volnější formy - Brusel
08) Revize modernismu - nový brutalismus - strukturalismus - fenomenologie
09) Technologie, konstrukce, utopie: Prouvé - Fuller - Archigram - mašinismus - high-tech -
10) Dekonstruktivismus - postmoderna
11) Minimalismus - kritický regionalismus - udržitelnost
12) Současná česká scéna a výzvy před ní stojící
13) Exkurze (prohlídka nové stále expozice 1956-1989: Architektura všem v Národní galerii)
Seminář:
Náplní seminářů budou:
1) společné komentované procházky a prohlídky objektů v Plzni (6 akcí)
2) prezentace vybraných témat doplňujících a prohlubujících témata přednášek a následná diskuse (každý student bude během semestru prezentovat jedno téma/osobnost/dílo, a to případně i formou referátu v rámci komentovaných procházek)
3) diskuse témat ze zadaných textů (2 texty během semestru)
4) diskuse témat z projekcí a dokumentů (2 kratší projekce během semestru)
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Colin Davies. A New History of Modern Architecture. -London: Laurence King Publishing. 2017.
-
Základní:
Petr Vorlík. Dějiny architektury dvacátého století (skripta). Praha: C?VUT v Praze. 2010.
-
Základní:
Rostislav Švácha, Milena Sršňová, Jana Tichá (edd.). Euroamerické architektonické myšlení 1936?2011. Praha: Zlatý řez. 2018.
-
Základní:
Kenneth Frampton. Moderní architektura. Kritické dějiny. Praha: Academia. 2022.
-
Doporučená:
Milena Bartlová, Jindřich Vybíral (eds.). Budování státu. Praha: UMPRUM. 2015.
-
Doporučená:
Rostislav Švácha. Česká architektura a její přísnost: Padesát staveb, 1989?2004. Praha: Prostor ? architektura, interiér, design. 2004.
-
Doporučená:
Rostislav Švácha - Soňa Ryndová - Dita Dvořáková. Forma sleduje vědu: Teige, Gillar a evropský vědecký funkcionalismus 1922?1948. Praha: Galerie Jaroslava Fragnera. 2000.
-
Doporučená:
Rostislav Švácha. Lomené, hranaté a obloukové tvary: Česká kubistická architektura 1911?1923. Praha: Gallery. 2000.
-
Doporučená:
Helena Čapková, Ladislav Zikmund-Lender (eds.). Mýtus architekta - Jan Kotěra 150. Praha: UMPRUM. 2022.
-
Doporučená:
Rostislav Švácha. Od moderny k funkcionalismu: Proměny pražské architektury první poloviny 20. století. 80-85605-84-8. 1995.
-
Doporučená:
Vladimir 518 (ed.). Praha: Biggboss. 2022.
-
Doporučená:
Oldřich Ševčík. Programy a prohlášení architektů XX. století (skripta). Praha: ČVUT v Praze. 1999.
-
Doporučená:
Jana Tichá. Prostor a místo. Architektonická tvorba na území České republiky 1989?2014. Praha: Zlatý řez. 2015.
-
Doporučená:
Cyril Říha (ed.). Ztracená vláda věcí tvých se k tobě navrátí: Architektura a česká politika po roce 1989. Praha: UMPRUM. 2022.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
30
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
40
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
130
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
základní znalosti obecné historie na úrovni všeobecného středoškolského vzdělání |
vybavit si základní znalosti o architektuře nabyté v různých oborech předchozího studia,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé podoby architektury z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
popsat hlavní výtvarné a slohové kánony v rámci vývoje výtvarného a užitého umění |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi,
ovládat základní strategie práce s oborovými fakty, operacionalizace a tematizace oborových pojmů a fenoménů,
pracovat samostatně a aktivně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: efektivně využívá dostupné prostředky komunikace, verbální i neverbální, včetně symbolických a grafických vyjádření informací různého typu, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
předpokladů vzniku moderní architektury,
pro jmenování hlavních osobností oboru a přiblížení jejich tvorby,
role architekta v širších socio-kulturních souvislostech,
příkladů historického architektury ve světovém, evropském, českém i regionálním kontextu |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
rozlišit tvarové, materiálové, technologické a stylové charakteristiky staveb v jednotlivých obdobích vývoje architektury,
zařadit chronologicky a stylově konkrétní příklady architektury do oborově výkladového rámce,
syntetizovat informace, které umožňují usuzovat na determinanty vývoje architektury,
zhodnotit vliv technického pokroku a sociálních změn na architektury |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Ústní zkouška, |
Písemná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Kombinovaná zkouška, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s diskusí, |
Přednáška založená na výkladu, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Samostudium, |
Diskuse, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|