|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODM
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODM
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny módy
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
KDE/ODM
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s konkrétními a zajímavými epizodami z historie módy a kostýmů prostřednictvím praktických cvičení (týkajících se vzniku a vývoje oděvních střihů a jejich variování). Naučit je chápat kontext vývoje a řešit historickou scénickou výpravu, rekonstruovat historické oděvy, obuv a módní doplňky a využít je pro aktualizaci ve vlastní tvorbě.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- 70% docházky na přednášky v průběhu semestru,
- účast na jedné exkurzi,
- rešerše historického období, opírající se o analýzu konkrétních oděvních typů.
Požadavky na absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu,
- projekt - prakticky zhotovený papírový model či objekt (ve zmenšeném měřítku) jako sebereflexe konkrétního historického oděvního typu nebo střihu.
|
Obsah
|
Součástí výuky bude studium dobových obrazů a ilustrací, návštěva muzeí a jejich depozitů.
Okruh A - ZÁKLADNÍ 1a) Inspirace v historii oděvu: Kde je hledat? - muzea, galerie, literatura - přední odborníci 1b) Co je to "starý oděv"? - hlediska výzkumu (estetický, historický, archeologický, umělecký) - způsoby dochování oděvu (vrstvy, důležité nálezy atd.) 1c) Jak pracovat s tématem? - historické modely - divadlo a film - volná fantazie (je na vás...)
Okruh B - BASIC 2) Střih typu T: Vznik krejčovského řemesla v Evropě - 2D versus 3D: východ x západ - varianty střihu, vývoj od suknice ke košili - krejčovské knihy od 16. století /praktická demonstrace - stříhání jednoduché tuniky s klíny/ 3) Tepelná izolace: Textilní materiály v dějinách - vrstvení, diferenciace oděvu - vznik spodního oděvu - jednotlivé materiály a kombinace materiálů 4) Kalhoty - převrat v odívání - vznik a vývoj - střihy jednotlivých typů, zajímavosti /praktická demonstrace - technika "lucet" - tkaní na vidlici/
Okruh C - ČAS 5) Starověk: Antika & barbaři - národy, nálezy 6) Středověk - doba románská - raná a vrcholná gotika - 15. století mimo Itálii 7) Renesance a 17. století - 15. století v Itálii, 16. století /variace po Evropě/, 17. století - šíření módy po Evropě 8) 18. a 19. století - 18. století - etapy - 19. století - etapy 9) Pohled mimo Evropu - Mezi Západem a Východem: Polsko, Ukrajina, Litva, Rusko - Orientální "doušek": Osmanská říše atd. (také čím orient ovlivnil evropskou módu)
Okruh D - DETAIL 10) Novinka knoflík - vznik (14. století) - proměny a použití /praktická demonstrace - nitěný knoflík s dřevěným středem, ruční výroba/
11) Krajky, výšivky a další zdobné prvky - vznik krajky, rozmach krajkových doplňků v 16. a 17. století - výšivka na oděvu v průběhu doby, sborníky výšivek /praktická demonstrace: základ techniky reticella/
Závěr semestru 12) Exkurze /upřesnění v průběhu semestru/ 13) Rekapitulace
Pro přehlednost je téma rozděleno do čtyř tematických bloků, které mají studentům zprostředkovat jednak klasicky časový vývoj, tak jednotlivé oděvní detaily (dekorativní, technologické, materiálové). Chronologie je však svým těžištěm posunuta od estetického vyznění k technologii - střihu a jeho vývoji, použití.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
TARANT, N. The development of costume. New York, 1998.
-
Doporučená:
ANDERSON - BLACK J., GARLAND, M. A history of fashion. Black cat, 1990.
-
Doporučená:
PEACOCK, J. Costume 1066 - 1990s /A Complete guide to English Costume Desing and History/. Londýn, 1996.
-
Doporučená:
PEŠINA, J. Česká malba pozdní gotiky a renesance. Praha, Orbis, 1950.
-
Doporučená:
Petráň, J. a spol. Dějiny hmotné kultury I-II. Praha, Karolinum, 1997.
-
Doporučená:
WINTER, Z. Dějiny kroje v zemích českých od počátku století XV. až po dobu pobělohorské bitvy. Praha, 1993.
-
Doporučená:
ČECHOVÁ, A. , HALÍKOVÁ, A. Dějiny odívání - Krajky, výšivky, stuhy, prýmky. LN, 2004.
-
Doporučená:
Kybalová, L. Dějiny odívání: (Dějiny odívání - Středověk; Dějiny odívání ? Renesance; Dějiny odívání ? Barok a rokoko. LN.
-
Doporučená:
KYBALOVÁ, L. Encyclopédie illustrée du costume et de la mode. Praha, 1970.
-
Doporučená:
Boucher, F. Histoire du costume en occident de l´antiquité a nos jours. Flammarion, Francie, 1965.
-
Doporučená:
LANDER, R., HERBENOVÁ, O. Historický kostým. Osveta - Martin, 1956.
-
Doporučená:
Koldinská, Marie. Každodennost renesančního aristokrata. Vyd. 1. Praha : Paseka, 2001. ISBN 80-7185-364-X.
-
Doporučená:
PEACOCK, J. Kostüm und Mode - das Bildhandbuch. Vídeň, 1996.
-
Doporučená:
PERSTON - CAMPBELL, D. Needle-made laces and net embroideries - 2. vydání. Dover Publications, Inc., 1984.
-
Doporučená:
ARNOLD, J. Patterns of Fashion I.: 1660 - 1860. Macmillan Publishers, Londýn.
-
Doporučená:
ARNOLD, J. Patterns of Fashion IV. Macmillan Publishers, Londýn, 2008.
-
Doporučená:
ARNOLD, J. Patterns of Fashion 1560 - 1620. Macmillan Publishers, Londýn.
-
Doporučená:
ARNOLD, J. Patterns of Fashion 2: Englishwomen's Dresses and Their Construction C.1860-1940. Macmillan Publishers, Londýn.
-
Doporučená:
HUNNISETT. Period Costume for Stage and Screen. New York, 1998.
-
Doporučená:
Winter, Z. Šat, strava a lékař v XV. A XVI. věku. Praha, 1913.
-
Doporučená:
ZUBERCOVÁ, M. Tisíciročie módy. Osveta, 1988. ISBN 70-009-88.
-
Doporučená:
HOTTENROTH, F. Trachten haus-, feld- und Kriegsgeräthschafen der Völker alter und neuer Zeit. Stuttgart, Gustav Weise, 1984.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
48
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
106
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v oblasti designu a výroby oděvu,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace,
ovládat základní vyjadřovací prostředky a možnosti komiksu a jeho různých forem,
na základní úrovni analyzovat a charakterizovat jednotlivé umělecké styly ve vztahu ke společensko-technickému kontextu, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historických střihových konstrukcí a technologií šití,
základních společenských, technologických a politických kontextů vývoje módy a jejich vlivů,
významných autorů a osobností prosazujících a využívajících nástroje módy ve vlastní tvorbě, jejich života a díla, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
pomocí dekonstrukcí a vlastního modelování nalézt aktuální řešení pro docílení obdobné siluety a jejích posunů,
nalézt dobové přesahy a využít je jako inspiraci pro svoji současnou tvorbu,
pochopit vývojové souvislosti v oblasti módy a dokázat zrealizovat scénická oděvní zadání a historické rekonstrukce, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|