|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KTD / ODSO
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KTD
/
ODSO
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Dějiny sochařství
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Název dlouhý
|
Dějiny módy
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Přednáška
2
[HOD/TYD]
Cvičení
2
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Zápočet před zkouškou
|
Ano
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / 0
|
2 / 8
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ano
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Hodnotící stupnice pro zp. před zk. |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je seznámit studenty s vývojem sochařství od období pravěku až po současnost s důrazem na vývojové etapy, výrazná centra a osobnosti.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky
Požadavky pro udělení zápočtu:
- pravidelná, nejméně 75% účast na přednáškách
- zpracování seminární práce na zadané nebo předem konzultované téma, případné přednesení ve formě referátu v termínech stanovených vyučujícím
- úspěšné absolvování písemného testu na 70 %
- aktivní zapojení v diskuzích, vycházejících z jednotlivých témat
Požadavky pro absolvování zkoušky:
- předchozí získání zápočtu
- ústní zkouška v rozsahu znalostí probírané látky a studijní literatury
|
Obsah
|
0. Uvedení do problematiky
1. Počátky sochařské tvorby - pravěké umění
2. Pojetí sochy a prostorového vyjadřování ve starověkých civilizacích
3. Románské a gotické pojetí sochy a sakrálního prostoru
4. Renesanční revoluce v soše
5. Barokní dynamismus a klasicismus
6. Od tradice k moderně
7. Socha před první světovou válkou (secese, počátky avantgardních směrů)
8. Sochařství v meziválečném období (dada, surrealismus, poetismus, konstruktivismus, abstrakce, land art, umění totalitních režimů ad.)
9. Sochařství po 2. sv. válce (abstraktní expresionismus, socialistický realismus / sorela, art brut, pop art, konceptualismus ad.)
10. Současné podoby sochařství - mezi sochou, instalací, side specific a architekturou
11. Současné podoby sochařství - hi tech x intimita, multikulturní vlivy x návrat k tradici
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Stadler, Wolfgang. Dějiny sochařství : [historie a vývoj sochařského umění v Evropě od pravěku do 21. století]. Praha : Rebo Productions, 1996. ISBN 80-85815-67-2.
-
Doporučená:
Romei, Francesca. Historie sochařství. Vyd 1. Praha : Svojtka a Vašut, 1996. ISBN 80-7180-095-3.
-
Doporučená:
Volavková-Skořepová, Z. Myšlenky moderních sochařů.. Praha : Obelisk,, 1971.
-
Doporučená:
Wohlmut Radek. Re_form - sonda do současného českého sochařství. Trafačka občanské sdružení, 2020. ISBN 978-80-907418-6-7.
-
Doporučená:
Slavická, Milena. Umění instalace - Výtvarné umění. Občanské sdružení pro podporu Výtvarného umění v Nakladatelství Vesmír, spol. s.r.o, 1994.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
20
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Kontaktní výuka
|
52
|
Účast na exkurzi [reálný počet hodin - max. 8h/den]
|
8
|
Celkem
|
110
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si základní znalosti o technických a technologických postupech v oblasti sochařství a prostorové tvorby,
na základní úrovni porovnávat a analyzovat různé výtvarné výrazy z hlediska estetického, sémiotického a technického,
specifikovat základní znalosti z podpůrných uměleckých disciplín,
projevit základní znalost o výtvarných a slohových kánonech v rámci vývoje výtvarného a užitého umění v souvislosti s obecnými dějinami |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat systematicky ve vztahu k seminární práci nebo vlastního učení,
projevit zájem o vlastní teoretické učení ve vztahu k problematice využitelné ve vlastní praxi jakožto zdroje inspirace,
ovládat základní interpretační prostředky,
na základní úrovni analyzovat a charakterizovat jednotlivé umělecké styly ve vztahu ke společensko-technickému kontextu |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: kriticky přistupuje ke zdrojům informací, informace tvořivě zpracovává a využívá při svém studiu a praxi, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
bc. studium: efektivně využívá různé strategie učení k získání a zpracování poznatků a informací, hledá a rozvíjí účinné postupy ve svém učení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
historických i současných podob sochařství a prostorové tvorby,
základních společenských, technologických a politických kontextů vývoje sochařství a prostorové tvorby,
významných autorů a osobností a charakteristiku jejich stylu,
problematiky realizací ve veřejném a galerijním prostoru |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
chápe vývojové souvislosti lidské kultury se stylovými proměnami sochařství a prostorové tvorby,
analyzuje prototypická díla a usuzuje na motivace autora a dobový kontext,
zvládá interpretovat vlastní tvorbu v kontextu dobových souvislostí,
kriticky hodnotí vlastní i cizí sochařský projev,
rozumí souvislostem s dalšími obory, jako je např. architektura |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: do jejich řešení zahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Průběžné hodnocení, |
Kombinovaná zkouška, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška založená na výkladu, |
Přednáška s demonstrací, |
Samostudium, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Samostatná práce studentů, |
Skupinová výuka, |
Exkurze, soustředění, výuka v terénu, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|