|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / 9C2ST
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
9C2ST
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Šperkařské techniky 2
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
3
Kred.
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Forma zakončení
|
Kombinovaná
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
7 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Předmět je určen pouze účastníkům celoživotního vzdělávání. V tomto kurzu účastníci prakticky naváží na řemeslné dovednosti a znalosti získané v předchozím kurzu Šperkařské techniky 1. Osvojí si další vybrané technologické postupy a vyzkouší si opravy šperků. Studenti se dozví, jaké jsou v Čechách podmínky práce s drahými kovy a budou seznámeni s relevantními ustanoveními puncovního zákona. Pedagog názornou ukázkou předvede tavení materiálu a odlije jej do ingotu. Studentům budou předány poznatky o různých postupech odlévání kovů a vyzkouší si vyrobit šperk technikou lití do sépiové kosti a lití do písku. Dále si vyzkouší jakým způsobem se dají opracovat vosky, které jsou určeny pro techniku odlévání kovu na ztracený vosk. V další fázi si studenti pod vedením pedagoga vyzkouší dekorativní techniku vytlačování plastického reliéfu do materiálu pomocí nástroje. Technikou vytlačování mědi vznikne reliéf, který bude použit při výrobě brože. Souběžně při této činnosti se studenti naučí technice nýtování. Pedagog demonstruje techniku cizelování a tepání. Vysvětlí, jaký je rozdíl mezi těmito technikami, a studenti budou mít možnost zhotovit si nádobu pomocí tepacích kladiv. Následně si studenti budou moci vyzkoušet a vyrobit šperk dekorativní technikou smaltování navržený dle svých vlastních představ. S oporou o již získané dovednosti si studenti vyzkouší několik způsobů, jak vyrobit dutý šperk. Jedna z možností je montáž, druhá vytloukání materiálu do požadovaného tvaru. Zvládnutí základních šperkařských technik je předpokladem pro kreativní činnost a tvorbu autorského šperku.
|
Požadavky na studenta
|
Splnění všech semestrálních úkolů v požadované kvalitě a v termínech dle pokynů vyučujícího. Účast na výuce v minimálním rozsahu 75% (v případě závažných okolností lze upravit garantem předmětu).
|
Obsah
|
Výuka kurzu bude realizována formou praktické ateliérové výuky doplněné teoretickým výkladem. Součástí výuky je vypracování průběžně zadávaných domácích úkolů dle probíraných témat. Jedná se o návrhy šperků.
Orientační obsah jednotlivých seminářů:
1. Oprava šperků. Práce s technologií svařování PUKem.
2. Puncovní zákon a používání punců.
3. Tavení materiálů.
4. Odlévání kovů. Výroba modelu a odlévání do sépiové kosti a písku.
5. Výroba šperku z vosku, který je určen pro technologii lití na ztracený vosk.
6. Výroba nástroje - vytlačováku. Příprava měděného plechu pro vytlačování reliéfu.
7. Výroba brože z vytlačeného reliéfu. Nýtování.
8. Cizelování a tepání. Příprava materiálu.
9. Výroba misky technikou tepání.
10. Smalt. Rozdělní druhů smaltů. Výroba smaltovaného šperku.
11. Výroba dutého šperku.
12. Výroba trubičky a duté náušnice včetně zapínání.
13. Vytloukání polokoulí a výroba kuličky.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Braniš, A. Technologie pro obor zlatník a klenotník. Praha, SPN, 1985.
-
Doporučená:
Bouška, Vladimír; Kouřimský, Jiří. Drahé kameny kolem nás : Pomocná kniha pro doplňkovou četbu žáků k učebnicím přírodopisu a geologie na školách I. a II. cyklu. 3., dopln. vyd. Praha : SPN, 1983.
-
Doporučená:
Braniš, A. Materiály pro zlatníky a klenotníky. Praha, SPN, 1992.
-
Doporučená:
Schätz, Miroslav. Moderní materiály ve výtvarné praxi. Praha : SNTL, 1982.
-
Doporučená:
Täubl, Karel. Zlatnictví. Praha, SNTL, 1976.
-
Doporučená:
Täubl, Karel. Zlatnictví, stříbrnictví a klenotnictví. Praha: Státní nakladatelství technické literatury, 1989. ISBN 80-03-00130-7.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
39
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
78
|
|
Předpoklady
|
|
Výsledky učení
|
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Samostudium, |
|
|
|
|