|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / AKRF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
AKRF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Kresba - figurální
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
90 / -
|
0 / -
|
1 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
58 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je nejprve naučit studenty vnímání lidské postavy v prostorových souvislostech, ve správných proporcích,perspektivních zkratkách a typových odlišnostech a následně tato pozorování převést do kresebného obrazení.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na zápočet:
- 80% účast na seminářích,
- splnění všech dílčích seminárních úkolů dle pokynů vyučujícího,
- prezentace práce na seminářích.
|
Obsah
|
1. - 13.
Kresba figury v životní velikosti podle modelu.
Volba kresebného způsobu, vystižení atmosféry, modelace.
Vyjádření tvaru, prostoru, individuálního charakteru modelu.
Portrétní kresba, anatomie.
Vyjádření výrazu, gestikulace, emocí.
Volnější figurativní kresba, vlastní kresebný rukopis.
Průběžné zadávání, plnění a odevzdávání všech dílčích seminárních úkolů.
Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu, a které zapojují do kresby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému - volnému kresebnému výrazu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Doporučená:
Tetiva, Vlastimil. Česká kresba 20. století ze Sbírek Alšovy jihočeské galerie : Katalog výstavy, Hluboká nad Vltavou, květen-září 1984. Hluboká nad Vltavou : Alšova jihočeská galerie, 1984.
-
Doporučená:
Tetiva, Vlastimil. České umění 20. stol. 20.
-
Doporučená:
Bammes, Gottfried. Figürliches Gestalten : ein Leitfaden für Lehrende und Lernende. Berlin : Volk und Wissen volkseigener Verlag, 1981.
-
Doporučená:
Marco, Jindřich. O grafice. Praha : Mladá fronta, 1981.
-
Doporučená:
on-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Teissig, Karel; Brabcová, Jana. Technika kresby. Praha : Artia, 1986.
-
Doporučená:
Krejča, Aleš. Techniky grafického umění : Průvodce pracovními postupy a dějinami originální tiskové grafiky. Praha : Artia, 1981.
-
Doporučená:
Rusek, Ladislav. Umění kresby : učební text pro studium výtvarné výchovy : učitelství v 6. - 9. roč. ZŠ. Olomouc : Pedagogická fakulta Univerzity Palackého, 1977.
-
Doporučená:
Crhák, František. Výtvarná geometrie. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1977.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Příprava prezentace (referátu v cizím jazyce) [10-15]
|
10
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
60
|
Celkem
|
109
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat základní kresebné prvky a jejich funkce v procesu tvorby
prokázat znalost základních teoretických zákonitostí zobrazování prostorových objektů v ploše (lineární perspektiva)
rozeznat základní funkce zobrazování lidské postavy v umění a závislost volených technik pro tyto funkce s referencí na některé renomované autory
na základní úrovní si být vědom vlivu lidského těla a emocí v neverbální komunikaci v mezilidském kontaktu (mimika, gestika, posturologie) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat se základními kresebnými médii a technikami
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího
aplikovat znalosti zákonitostí zobrazování prostorových objektů a vztahů mezi nimi a ověřovat jejich zpracování ve vlastní tvorbě (měření a porovnávání proporcí, kompozice)
vidět základní rozdíly a specifika v závislosti na individuálním charakteru zobrazovaného jedince |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: je otevřený k využití různých postupů při řešení problémů, nahlíží problém z různých stran, |
bc. studium: uplatňuje při řešení problémů vhodné metody a dříve získané vědomosti a dovednosti, kromě analytického a kritického myšlení využívá i myšlení tvořivé s použitím představivosti a intuice, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hlubšího porozumění základním prvkům kresebné kompozice a jejich možnostem
ve volbě různých technik kresby v závislosti na záměru tvůrčí práce (atmosféra, charakter)
závislostí vnějších projevů lidského těla na vnitřních psychických jevech (emoce)
základní anatomie a fyziologie lidského těla pro potřeby jeho zobrazování |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
kresebně vyřešit portrét včetně stavby jednotlivých prvků a částí obličeje
výtvarně zpracovat živý model podle skutečnosti z různých úhlů pohledu včetně zvládnutí perspektivní zkratky a jiných specifik zobrazování prostoru v ploše
zachytit pohyb lidského těla v kresbě
zachytit a kresebně pracovat s neverbálními projevy lidského těla (výraz a emoce, gestika, mimika)
kresebně vyjádřit specifický individuální charakter a rysy zobrazovaného (stavba těla, obličeje, individuální zvláštnosti)
aplikovat a dále rozvíjet svůj osobitý styl na figurálních námětech |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Sebehodnocení, |
Průběžné hodnocení, |
Portfolio, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Portfolio, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Skupinová výuka, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Diskuse, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Cvičení (praktické činnosti), |
Demonstrace dovedností, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
|
|
|
|