|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / BMAF
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
BMAF
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Malba figurální - povinně volitelná
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Způsob zakončení
|
Zápočet
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
4
Kred.
|
Forma zakončení
|
-
|
Forma zakončení
|
-
|
Rozsah hodin
|
Seminář
3
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
12 / -
|
3 / -
|
Počítán do průměru
|
NE
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Opakovaný zápis
|
ANO
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ano
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ano
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ne
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
S|N |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je naučit studenty vnímání lidské postavy v prostorových souvislostech, ve správných proporcích, perspektivních zkratkách a typových odlišnostech a následně tato pozorování převést do malířského zobrazení.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na udělení zápočtu:
- 80% aktivní účast na seminářích,
- průběžné zadávání, plnění a odevzdávání všech dílčích ateliérových seminárních úkolů v průběhu celého semestru v rozsahu a kvalitě stanovených pedagogem.
|
Obsah
|
1. - 13.
- Teoretický úvod do malířské disciplíny.
- Míchání barev, realistická barevnost.
- Vysvětlení perspektivy (úhlového vizování).
- Vysvětlení proporcí.
- Monochromní malba figury.
- Barevná stylizace, nadsázka.
Postup výuky směřuje od podrobných studií s využitím anatomických detailů k postupům, které využívají modelování tvaru pomocí světla a stínu a které zapojují do malby vystižení osobnosti a výrazu modelu. V další fázi výuka postupně přechází k osobitému, volnému výrazu.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Zrzavý, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Praha : Avicenum, 1977.
-
Doporučená:
Čapek, Josef. Co má člověk z umění a jiné úvahy o umění z let 1911-1937. V Praze : Výtvarný odbor Umělecké besedy, 1946.
-
Doporučená:
Zhoř, Igor. Člověk a výtvarné umění. Praha : Orbis, 1963.
-
Doporučená:
Zykmundová, Anna. Díváme se na obrazy. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1956.
-
Doporučená:
Malířské povídky. Praha : Nakl. Svoboda, 1985.
-
Doporučená:
Copplestone Trewin. Moderní umění. SNKLU, 1965.
-
Doporučená:
Lamač, Miroslav. Myšlenky moderních malířů. Praha : Nakladatelství československých výtvarných umělců, 1968.
-
Doporučená:
Ochrymčuk, Leonid. Návštěva mezi obrazy : vyprávění o obrazech a umělcích a řada hravých etud pro obě oči. Praha : Státní pedagogické nakladatelství, 1973.
-
Doporučená:
Kramář, Vincenc; Hobzek, Josef; Brunclík, Josef. O obrazech a galeriích. Praha : Odeon, 1983.
-
Doporučená:
on-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Padrta, Jiří; Lamač, Miroslav; Motlová, Milada. Osma a Skupina výtvarných umělců 1907 - 1917 : Teorie, kritika, polemika. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0404-3.
-
Doporučená:
Kupka,F. Tvoření v umění výtvarném.
-
Doporučená:
Mrkvička, O. Umění a kýč. MF, 1963.
-
Doporučená:
Míčko, Miroslav. Umění nebo život : Rozhovory a vyznání. Praha : Národní práce, 1944.
-
Doporučená:
Lynton, Herbert. Umění 19. a 20. století. Praha : Artia, 1981.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Vypracování seminární práce v bakalářském studijním programu [5-40]
|
65
|
Kontaktní výuka
|
39
|
Celkem
|
104
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
rozeznat základní kresebné a malířské prvky a jejich funkce v procesu tvorby (bod, linie, plocha, barva, modelace, světlo a stín)
prokázat znalost základních teoretických zákonitostí zobrazování prostorových objektů v ploše (lineární perspektiva)
rozeznat základní funkce zobrazování lidské postavy v umění a závislost volených technik pro tyto funkce s referencí na některé renomované autory
na základní úrovní si být vědom vlivu lidského těla a emocí v neverbální komunikaci v mezilidském kontaktu (mimika, gestika, posturologie) |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
pracovat se základními kresebnými a malířskými médii a technikami
pracovat samostatně a flexibilně reagovat na hodnotící komentáře vyučujícího
aplikovat znalosti zákonitostí zobrazování prostorových objektů a vztahů mezi nimi a ověřovat jejich zpracování ve vlastní tvorbě (měření a porovnávání proporcí, kompozice)
vidět základní rozdíly a specifika v závislosti na individuálním charakteru zobrazovaného jedince |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
bc. studium: své učení a pracovní činnost si sám plánuje a organizuje, |
bc. studium: rozpozná problém, objasní jeho podstatu, rozčlení ho na části, |
bc. studium: vytváří hypotézy, navrhuje postupné kroky, zvažuje využití různých postupů při řešení problému nebo ověřování hypotézy, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
hlubšího porozumění základním prvkům malířské kompozice a jejich možnostem,
ve volbě různých technik malby v závislosti na záměru tvůrčí práce (atmosféra, charakter),
základní anatomie a fyziologie lidského těla pro potřeby jeho zobrazování,
působení barevných kvalit zobrazení a jejich hodnocení od stupně úplné realističnosti po nadsázku a symbolické významy, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
malířsky vyřešit portrét včetně stavby jednotlivých prvků a částí obličeje,
výtvarně zpracovat živý model podle skutečnosti s vysokou mírou anatomické a fyziologické věrnosti, z různých úhlů pohledu včetně zvládnutí perspektivní zkratky a jiných specifik zobrazování prostoru v ploše,
modelování hmoty světlem a stínem, práce s barevností, realistickou i nadsazenou a symbolickou,
zachytit pohyb lidského těla v malbě,
zachytit a malířsky pracovat s neverbálními projevy lidského těla (výraz a emoce, gestika, mimika),
malířsky vyjádřit specifický individuální charakter a rysy zobrazovaného (stavba těla, obličeje, individuální zvláštnosti),
aplikovat a dále rozvíjet svůj osobitý styl na figurálních námětech v malbě s východiskem v akademické formě směřující k volnému uměleckému rukopisu, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
bc. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Individuální prezentace, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Portfolio, |
Individuální prezentace, |
Sebehodnocení, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Individuální konzultace, |
Samostudium, |
Přednáška s aktivizací studentů, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Přednáška s demonstrací, |
Prezentace práce studentů, |
Samostatná práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Demonstrace dovedností, |
|
|
|
|