|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / KS9
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
KS9
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Kov a šperk 9
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících řemeslné postupy šperkařství obohacené o vnímání artefaktu ze sochařského, designérského a spirituálního hlediska. Podpořit jschopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků aplikovaného výzkumu v oblasti nových materiálů, nových médií, konstrukčních a uměleckých postupů.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
Požadavky na absolvování zkoušky:
- pravidelná aktivní docházka na výuku - 100%,
- průběžné plnění všech dílčích seminárních ateliérových úkolů dle pokynů vyučujícího v požadované kvalitě a času; pracovitost, kreativita, píle, kritický pohled,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba, konzultace a korektury KP,
- předložení konečné verze semestrálního projektu (KP) vyučujícímu v požadovaném termínu, v požadované kvalitě a času; pracovitost, kreativita, píle, kritický pohled,
- prezentace.
Hodnotící kritéria: teoretická i výtvarná úroveň, kreativní řešení, způsob prezentace.
|
Obsah
|
1. - 13.
- Zadání semestrálního úkolu (KP), seznámení s průběhem semestru a požadavky vyučujího.
Jasné směrování studenta k nejpodstatnějším vlastnostem šperku, ale i designu, veškerá tato činnost musí především splňovat naplnění ideových a materiálových potřeb člověka.
- Šperk a člověk, šperk a tělo.
- Dětský šperk.
- Šperk pro ženu.
- Šperk pro muže.
- Realizace v materiálu.
- Průběžné zadavání, plnění a odevzdávání dílčích seminárních úkolů.
- Průběžná tvorba semestrálního projektu - konzultace, korektury.
- Předložení finální verze projektu vyučujícímu ve stanoveném termínu.
- Rešerše historického a současného zpracování, grafický výstup.
- Prezentace.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Falk, Fritéz. Schmuck der Moderne 1960-1998 : Bestandskatalog der modernen Sammlung des Schmuckmuseums Pforzheim. Stuttgart: Arnoldsche, 1999.
-
Doporučená:
Český granát a drahé kameny v ČSSR. Pardubice: DT ČSVTS, 1983.
-
Doporučená:
Mrázek, Ivan. Drahé kameny ve středověku Moravy a Slezska. Brno : Moravské zemské muzeum, 2000. ISBN 80-7028-160-X.
-
Doporučená:
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
Doporučená:
Křížová, Alena. Proměny českého šperku na konci 20. století. Vyd. 1. Praha : Academia, 2002. ISBN 80-200-0920-5.
-
Doporučená:
Schmuck 2001. München: Bayerischer Handwerkstag, 2001. ISBN 3-933363-08-X.
-
Doporučená:
Schmuck 2003. München: Bayerischer Handwerkstag, 2003. ISBN 3-933363-14-4.
-
Doporučená:
Šperk, kámen a kov. Obecní dům, 2002. ISBN 80-8633-915-7.
-
Doporučená:
Miller, Judith. Šperky. Praha: Noxi, 2004.
-
Doporučená:
Novák, Vratislav Karel. Šperky a drobné plastiky. Brno: Dům umění města Brna, 1983.
-
Doporučená:
Dormer, Peter. The new jewelery : trends + traditions. London: Thames and Hudson, 1994. ISBN 0-500-27774-5.
-
Doporučená:
Filip, Jan. Umělecké řemeslo v pravěku. Praha : Společnost přátel starožitností, 1941.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku s využitím možností tvarování běžných materiálů a způsobů tematizace vzájemných kompozičních a materiálových vztahů v souvislosti k zadanému tématu tvorby,
reprodukovat a aplikovat o technických a technologických postupech zpracování 3D modelu produktu nebo prototypu komplexního projektového zadání,
využívat vhodných formem prezentace a propagace prototypu/projektu,
využívat způsobů zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům konstrukčního týmu,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
volnou rukou i ve 3D editorech naskicovat návrhové varianty vytvářeného šperku, navrhnout varianty předmětu, objektu, šperku, v plošném i prostorovém rozvrhu, s ohledem k jeho technické funkčnosti a estetickým kvalitám, vybrat nejvhodnější variantu a vytvořit komplexní projektovou dokumentaci a portfolio,
předložit svůj návrh a výběr zadavateli a zdůvodnit jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhovat technologický postup výroby prototypu,
na základě technických, technologických a ergonomických zásad designu kovu a šperku samostatně navrhovat nové podoby šperků pro různé cílové skupiny,
užívat reflektivní strategie vlastního stylu práce a vztahu k zadanému nebo volenému tématu, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
o plánování složitějšího projektu vývoje náročnějšího objektu či šperku zaměřeného na různé pohlaví a různé věkové skupiny, o organizaci času a práce na projektu,
o navrhování variant s ohledem na správné propojení funkce a estetických kritérií výrobku, o vlivu tvarování a návrh na následnou funkci a jiné faktory,
o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků,
o technologických procesech jiných disciplín potřebných pro návrh a realizaci prototypu šperku na profesionální úrovni,
o lokálních i zahraničních společnostech a jednotlivcích zabývající se problematikou daného projektu,
o navrhování inovací v oblasti technologie a funkčnosti výrobků,
o současných i historickým módních trendech a jejich vlivu na vlastní práci i práci jiných, o hmotné kultuře, jejím vývoji a vzájemném ovlivňování, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně vypracovat projekt se zaměřením na tvorbu šperku pro různé věkové skupiny a různá pohlaví na základě rámcového zadání včetně několika různých variant řešení s důrazem na různé aspekty funkce a výroby, zvolit nejvhodnější variantu z hlediska potřeb zadavatele a vlastního přínosu,
směřovat obecné zadání designu kovu a šperku do oblasti svého zájmu, samostatně v něm hledat inovace a vlastní styl,
sepíše a vybaví vizualizacemi rešerši projektu šperku v zadané tematické oblasti, doplnit doprovodnou studií historického a současného zpracování včetně vlastního grafického výstup, na základě analýzy zadaného úkolu aplikovat nejvhodnější variantu materiálu i technologie
být aktivním členem týmu, zastupovat svou disciplínu a profesi a samostatně se vzdělávat v zájmu rozvoje společné práce,
zvolit odpovídající technologii výroby modelu a navrhne technologický postup výroby prototypu, předem stanoveným způsobem zhotoví prototyp vysoké kvality,
vytvořit 3D model komplexního produktu pomocí standardních modelérských postupů, nebo 3D editorů a 3D tisku,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, před zákazníkem a před ostatními členy týmu,
vybírat vhodné formy prezentace a propagace prototypu/projektu, reflektovat efekty propagace a volit formy pro dané cílové skupiny, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
Průběžné hodnocení, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Praktická zkouška, |
Výstupní projekt, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Seminární práce, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Prezentace práce studentů, |
Individuální konzultace, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Prezentace práce studentů, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|