|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / NM10
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
NM10
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Nová média 10
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
7 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Vyučovaný semestr
|
Letní semestr
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština, Angličtina
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících konceptuální porozumění široké škále výrazových prostředků využívaných v lidské kultuře. Znalosti kulturně historického kontextu využijí studenti ve své vlastní tvůrčí praxi pro novou aktualizaci tradičních médií technikami citace, reprodukce či remake. Předmět podpoří schopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků z dalších kulturních a vědních oblastí a uplatnit se v praxi jako svébytný a originální autor.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
- účast na úvodních hodinách nutná - neúčast je nutné omluvit u vyučujícího - osobní domluva,
- pravidelná aktivní účast na seminářích, povinná invence studentů,
- 90% účast na vyučování,
- odevzdání všech dílčích ateliérových seminárních úkolů v termínech a dle požadavků stanovených vyučujícím,
- odevzdání a obhajoba hlavního semestrálního projektu (KP) v podobě skic, návrhů, přípravných textů a materiálů,
- samostatnost ve výběru témat pro semestrální realizaci projektu,
- konceptuální myšlení při zpracování zadaného, vlastního tématu nebo společného projektu,
- písemné zpracování, skici, počítačové zpracování, návrhy, makety, fotografické cykly,
- postupy při realizaci filmové a dokumentární práci, schopnost rozdělení kompetencí ve skupině (týmová spolupráce), slovní obhajoba svého záměru,
- správně zpracovaný scénář jak k videoperformanci tak k zadanému tematickému záměru,
- prezentace.
Hodnotící kritéria:
- nutnost čtení doporučené literatury, zájem vzdělávat se a rozvíjet svůj talent,
- včasné odevzdání zpracovaného návrhu na zadaný nebo volně zvolený projekt např. formou scénáře, počítačové projekce, skici, fotografický cyklus určený k realizaci,
- společný projekt, např. fotografický, s využitím digitální kamery nebo video kamery,
- realizace s výtvarným použitím filmové řeči multimediálního charakteru, krátký video film
- realizace týmového projektu založeného na fotografickém cyklu, využítí landartových tendencí při pobytu v přírodě, společné koncipování práce, rozdělení technických kompetencí,
- schopnost rozvíjet původní záměr a dovést projekt do finální podoby,
- porovnání původního záměru s dosaženým cílem.
Bližší informace o termínech a přesných tématech jednotlivých zadání budou k dispozici na www.courseware.zcu.cz.
|
Obsah
|
1. - 13.
- Zadání tématu pro KP (semestrální projekt), orientace a možnosti.
- Studium problematiky, průběžné přednášky pedagoga.
- Průběžné zadávání, tvorba, korektury, konzultace a odevzdávání dílčích ateliérových úkolů.
- Průběžné korektury, konzultace a tvorba semestrálního projektu (KP).
- Konceptuální myšlení.
- Použití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění.
- Koncipování prostoru - interiér, exteriér (veřejný prostor).
- Interaktivní a kinetické objekty či instalace v neformálním prostředí (videoinstalace, prostorové projekce).
- Vedení studenta k návrhu vlastního tématu, upevnění jeho schopnosti rozhodování.
- Spolupráce v týmu.
- Prostor - součást architektonického řešení. Prostor dotvářející architektonické řešení.
- Česká kultura ve vztahu ke světovému umění.
- Vedení studenta ke zběhlosti v úsudku, kritice, ale i k sebekritickému přístupu a hodnocení své vlastní práce.
- Koncipování zvolené formy k realizovanému celku jak po stránce tematické, mechanické, technické, tak po stránce obsahové.
- Realizace dobře profesionálně technicky zpracovaná s důrazem na smysluplné a nápadité řešení projektu např. interaktivní, mechanický, počítačový systém v rámci objektů.
- Portfolio.
Přehled probírané látky, postupů, při plnění dílčí části projektu:
- přednáška, ukázka možností použití programu Authorizing DVD v prostředí After effect,
- přednáška o kompozici a barvě v obraze, jak při digitálním tak filmovém zpracování obrazu,
- zadání tématu, společný seminář, rozbor problematiky,
- přednáška pozvaného hosta na dané téma,
- konzultace skic, kreseb nebo digitálně zpracovaného záměru.
- rozprava nad modely či rozpracovanými video projekcemi, krátkými filmy.
- povinné semináře - spolupráce s odborníky v oblasti vědy a techniky,
- návštěva současných výstav,
- seminární práce na dané téma.
- konzultace nad výběrem média pro dokončení realizace,
- realizace projektů, instalace prací - výstava.
- veřejná prezentace, obhajoba, odevzdání seminární práce, vlastní názor a reflexe nad vykonanou prací a tematické přednášky, písemně, digitálně zpracované s osobním vhledem a názorem.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Sokolowsky,P.,Šedivá,Z. Multimédia současnost budoucnosti. Praha, Grada, 1994.
-
Doporučená:
Christov-Bakargiev, Carolyn. Arte povera. London : Phaidon, 1999. ISBN 0-7148-4556-6.
-
Doporučená:
Smith, Edward. Artoday [i. e. Art today] = Současné světové umění. Praha : Slovart, 1996. ISBN 80-85871-97-1.
-
Doporučená:
De Micheli, M. Avantgardy XX.století.
-
Doporučená:
Klee, Paul. Čáry. 1. vyd. Praha : Odeon, 1990. ISBN 80-207-0112-5.
-
Doporučená:
Gilbert, Katharine Everett; Kuhn, Helmut. Dějiny estetiky. 1. vyd. Praha : Státní nakladatelství krásné literatury a umění, 1965.
-
Doporučená:
Pijoan, José. Dějiny umění. 1. Praha : Odeon, 1987.
-
Doporučená:
Beránek, Petr. Digitální video v praxi. 2., rozš. vyd. Brno : Mobil Media, 2003. ISBN 80-86593-34-7.
-
Doporučená:
Plazewski, J. Filmová řeč. Orbis Praha, 1967.
-
Doporučená:
Mac Luhan, Marshall. Jak rozumět médiím : Extenze člověka. 1. vyd. Praha : Odeon, 1991. ISBN 80-207-0296-2.
-
Doporučená:
Lévy, Pierre. Kyberkultura : zpráva pro Radu Evropy v rámci projektu "Nové technologie: kulturní spolupráce a komunikace". V Praze : Karolinum, 2000. ISBN 80-246-0109-5.
-
Doporučená:
Štikar, Jiří. Obrazová komunikace. 1. vyd. Praha : Karolinum, 1992.
-
Doporučená:
on-line katalogy knihoven.
-
Doporučená:
Gombrich, Ernst Hans. Příběh umění. Praha : Odeon, 1992. ISBN 80-207-0416-7.
-
Doporučená:
Hesse, Hermann. Siddhartha. New York : Bantam books, 1972.
-
Doporučená:
Vančát, Jaroslav. Tvorba vizuálního zobrazení : gnozeologický a komunikační aspekt výtvarného umění ve výtvarné výchově. Praha : Karolinum, 2000. ISBN 80-7184-975-8.
-
Doporučená:
Knotek, Pavel. Velká kniha o skenování. 1. vyd. Brno : Unis Publishing, 1999. ISBN 80-86097-37-4.
-
Doporučená:
Klee, Paul. Vzpomínky, deníky, esej, Arbor Vitae, 2000.
-
Doporučená:
Flusser, Vilém. Za filosofii fotografie. 1. vyd. Praha : Hynek, 1994. ISBN 80-85906-04-X.
-
Doporučená:
Petříček, Miroslav. Znaky každodennosti čili krátké řeči téměř o ničem. 1. vyd. Praha : Herrmann & synové, 1993.
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si znalosti o širším spektru běžných výrazových a vizuálních prostředků nových médií a příbuzných oborů, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro aplikovanou multimediální, prostorovou a interaktivní tvorbu a jiné produkty různých forem a jejich vztahu ke kulturnímu kontextu,
vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech podpůrných disciplín, o širokém rejstříku technologických a technických postupů snímání, postprodukce a projekce,
interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech nových médií, možnostech jejich propojení a jejich hranic,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce,
reprodukovat znalosti a zhodnotit zkušenosti o možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání formou využití médií k netradičnímu uměleckému ztvárnění - koncipování prostoru jako součásti či dotvoření architektonického řešení, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat základní znalost pracovních postupů v softwarech vhodných pro tvorbu oboru nových médií (ADOBE Photoshop, ADOBE Premiera, 3D MAYA), ovládat práce s digitálním fotoaparátem, digitální video kamerou HDV formát, využívat škály pokročilých či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat,
plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých štábních profesí při realizaci interaktivního či prostorového projektu různých forem,
zvolit odpovídající technologii pro vývoj finálního produktu v závislosti na jeho následném využití, volit vhodné technické a technologické postupy a jejich kombinace pro dosažení vhodné kvality zpracování,
uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů,
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
zvládat případnou postprodukci projektu a zajistí plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství,
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu,
zvolit si vlastní oblast zájmu a problematiku, kterou se bude zabývat a kreativním způsobem řešit, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se na základě rámcového zadání rozhodují v souvislostech jen částečně známých, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
mgr. studium: do řešení problémůzahrnují úvahu o jejich etickém rozměru, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o hledání vlastních pohledů a přístupů vedoucí k osobitému a originálnímu pojetí rámcového zadání, o způsobech komunikace mezi společenskými potřebami současné civilizace a výtvarným zpracováním projektu
o plánování komplexního a technicky náročnějšího projektu kombinující různá média v prostoru, o samostatném plánování a organizaci práce a specializovaných postupů vzhledem ke stanoveným termínům, navrhování a variování námětů uplatnitelných dle rozličných funkcí a smyslu projektu, s důrazem na jeho prostorový a prožitkový charakter, jeho současnost a originalitu,
o soudobých stylových kánonech multimediálních forem a možnostech jejich překračování,
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty multimediální a prostorové tvorby v náročnějších celcích,
o širším spektru pokročilých a multimediálních prostředků, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem, o širokém rejstříku technologických a technických postupů zahrnujících odborný hardware i software výpravy vhodné pro všechny typy multimediálních projektů, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt zaměřený na konceptuální řešení výtvarných zadání s aplikací adekvátní formy výrazových prostředků, včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným multimediálním, interaktivním a příbuzným formám a jejich kombinaci,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností,
vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, zvládnout postprodukci projektu a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu,
vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu,
akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují,
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy,
prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení, orientovat se v kombinaci různých médií, vytvořit prostorové videoprojekce, videoinstalace, trojrozměrné koncipovat vnější i vnitřní prostor, vytvořit interaktivní objekty, objekty řízení počítačovými programy, multimediálně zaměřené instalace s mechanickými interaktivními možnostmi apod.
posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: plánují, podporují a řídí s využitím teoretických poznatků oboru získávání dalších odborných znalostí, dovedností a způsobilostí ostatních členů týmu, |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i širší veřejnosti vlastní odborné názory, |
|
Hodnoticí metody
|
Odborné znalosti - odborné znalosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
Výstupní projekt, |
Odborné dovednosti - odborné dovednosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Demonstrace dovedností (praktická činnost), |
Výstupní projekt, |
Praktická zkouška, |
Obecné způsobilosti - obecné způsobilosti dosažené studiem předmětu jsou ověřovány hodnoticími metodami: |
Individuální prezentace, |
|
Vyučovací metody
|
Odborné znalosti - pro dosažení odborných znalostí jsou užívány vyučovací metody: |
Přednáška s demonstrací, |
Seminární výuka (diskusní metody), |
Individuální konzultace, |
Odborné dovednosti - pro dosažení odborných dovedností jsou užívány vyučovací metody: |
Demonstrace dovedností, |
Seminární výuka (badatelské metody), |
Prezentace práce studentů, |
Projektová výuka, |
Obecné způsobilosti - pro dosažení obecných způsobilostí jsou užívány vyučovací metody: |
Diskuse, |
|
|
|
|