|
|
Hlavní nabídka Prohlížení IS/STAG
Nalezené předměty, počet: 1
Stránkování výsledků vyhledávání
Nalezeno 1 záznamů
Export do Xls
Informace o předmětu
KVU / SO10
:
Popis předmětu
Pracoviště / Zkratka
|
KVU
/
SO10
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Akademický rok
|
2023/2024
|
Název
|
Ateliér Socha a prostor 10
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Způsob zakončení
|
Zkouška
|
Akreditováno / Kredity
|
Ano,
11
Kred.
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Forma zakončení
|
Praktická
|
Rozsah hodin
|
Seminář
10
[HOD/TYD]
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Zápočet před zkouškou
|
Ne
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Obs/max
|
|
|
|
Automatické uznávání zápočtu před zkouškou
|
Ano v případě předchozího hodnocení 4 nebo nic.
|
Letní semestr
|
4 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Počítán do průměru
|
ANO
|
Zimní semestr
|
0 / -
|
0 / -
|
0 / -
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Opakovaný zápis
|
NE
|
Rozvrh
|
Ano
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Vyučovaný semestr
|
Zimní + Letní
|
Minimum (B + C) studentů
|
10
|
Volně zapisovatelný předmět |
Ne
|
Volně zapisovatelný předmět
|
Ne
|
Vyučovací jazyk
|
Čeština
|
Počet dnů praxe
|
0
|
Počet hodin kontaktní výuky |
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Periodicita |
každý rok
|
Periodicita upřesnění |
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Profilující předmět |
Ano
|
Základní teoretický předmět |
Ne
|
Hodnotící stupnice |
1|2|3|4 |
Nahrazovaný předmět
|
Žádný
|
Vyloučené předměty
|
Nejsou definovány
|
Podmiňující předměty
|
Nejsou definovány
|
Předměty informativně doporučené
|
Nejsou definovány
|
Předměty,které předmět podmiňuje
|
Nejsou definovány
|
Graf četnosti udělených hodnocení studentům napříč roky:
Obrázek PNG
,
XLS
|
Cíle předmětu (anotace):
|
Cílem předmětu je pomoci studentům naplno rozvinout znalosti a dovednosti potřebné pro navrhování a realizace autorských projektů využívajících sochařských, kamenických, tesařských, řezbářských a dalších pomocných technik tvorby. Motivovat je vnímat vlastní tvorbu jako širší součást kulturního prostředí a environmentálního zhodnocení. Vybavit je kompetencemi pro vnímání kulturně historických souvislostí tvorby. Předmět podpoří schopnost studentů volit inovativního řešení a akcentovat interdisciplinární přesah využitím výsledků z dalších kulturních a vědních oblastí a uplatnit se v praxi jako svébytný a originální autor.
Zatímco metody a formy výuky lze popsat velmi konkrétně, obsahovou strukturu předmětu lze vymezit jen obecně. Jedná se o typ výuky specifický pro umělecké školy, kdy témata výuky a tedy její obsahová struktura je velmi flexibilní. Vyplývá jednak z individuálních predispozic a inklinací studentů a jednak z aktuálního socio-kulturního a tedy také stylového kontextu jejich tvorby. Jak v oblasti teoretického poznání (epistémé), tak v oblasti praktické realizace výsledného produktu-artefaktu (fronésis) se žákovo poznání utváří vždy unikátním způsobem.
|
Požadavky na studenta
|
- pravidelná docházka na výuku,
- průběžné plnění všech ateliérových úkolů dle pokynů vyučujícího,
- aktivní zapojení do řešení problémů, povinnost vlastní invence,
- průběžná tvorba, povinné konzultace a korektury KP,
- přesvědčivé zvládnutí určeného prostoru jak po stránce obsahové, tak po stránce materiálové,
- myšlenkové i praktické proniknutí do problematiky města či krajiny,
- předložení konečné verze semestrálního projektu (KP) včetně všech požadovaných náležitostí vyučujícímu v požadovaném termínu,
- prezentace.
|
Obsah
|
1. - 13.
- Zadání tématu KP, seznámení s průběhem semestru.
- Konzultace, upřesňování tématu, seznámení se s prostředím pro realizaci projektu, návrhy řešení, volba nejvhodnější varianty.
- Chronologické sdělování postupů a metod řešení úkolu.
- Průběžné zadávání, korektury a odevzdávání všech dílčích seminárních úkolů dle pokynu vyučujícího.
- Myšlenkové i praktické proniknutí do problematiky prostředí, města či krajiny.
- Průběžné konzultace, povinné korektury KP.
|
Aktivity
|
|
Studijní opory
|
|
Garanti a vyučující
|
|
Literatura
|
-
Základní:
Slouka, Jiří. Kámen : od horniny k soše. 1. vyd. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1258-1.
-
Doporučená:
Hlaváček, Josef. Jiří Beránek: Přítmí paměti. Praha, 1998. ISBN 80-86087-12-3.
-
Doporučená:
Rezek, Petr; Fialová, Eva. K teorii plastičnosti. Vyd. 1. Praha : Triáda, 2004. ISBN 80-86138-53-4.
-
Doporučená:
Jíra, J. Portréty: figurální kompozice. Roudnice nad Labem: Galerie výtvarného umění, 1978.
-
Doporučená:
Pro orientaci v oboru kromě jeho samotné historie, je důležitá znalost aktuálních tendencí. Proto jsou studenti v rámci výuky upozorňováni na články v odborném tisku, výstavy a webové adresy..
-
On-line katalogy knihoven
|
Časová náročnost
|
Všechny formy studia
|
Aktivity
|
Časová náročnost aktivity [h]
|
Kontaktní výuka
|
130
|
Příprava na zkoušku [10-60]
|
30
|
Vypracování seminární práce v magisterském studijním programu [5-100]
|
50
|
Praktická výuka [vyjádření počtem hodin]
|
35
|
Projekt individuální [40]
|
40
|
Celkem
|
285
|
|
Předpoklady
|
Odborné znalosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že je student před zahájením výuky schopen: |
vybavit si znalosti o širším spektru běžných výrazových a vizuálních prostředků sochařství a prostorové tvorby, o jejich možných vzájemných kompozičních vztazích a jejich využití pro land-artovou tvorbu a různých forem a jejich vztahu ke kulturnímu kontextu,
vybavit si a aplikovat znalosti o technických a technologických postupech postupech podpůrných disciplín, o variantách finální úpravy povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace,
interpretovat své znalosti o historických i současných stylových kánonech a možnostech sochařství a prostorové tvorby, možnostech jejich propojení a jejich hranic,
využívat znalosti o způsobech komunikace se zadavatelem za účelem zjištění jeho požadavků/ požadavků cílové skupiny,
kritického posouzení vlastní práce v oborovém kontextu,
plánování projektu v produkčním týmu řešícím komplexní úkoly, o způsobech zdůvodňování a obhajování vlastní návrhové činnosti ve vztahu k dalším členům produkčního týmu a rozdělení práce do jednotlivých fází, hledání a alterace jednotlivých kroků a hledání ideálního řešení z hlediska procesu i produktu práce,
reprodukovat znalosti o technikách prostorové a sochařské tvorby, o způsobech adjustace a expozice díla, o možnostech plnohodnotného zapojení do realizačního týmu komplexnějších architektonických zakázek určených do veřejného prostoru, |
Odborné dovednosti - pro úspěšné zvládnutí předmětu se předpokládá, že student před zahájením výuky dokáže: |
ovládat pokročilou znalost různorodých sochařských pracovních postupů vhodných pro tvorbu sochy, objektu či instalace, využívat škály pokročilých či experimentálních vizuálních a výrazových prostředků, dokázat je kombinovat a alterovat,
plánuje složitý projekt, navrhuje jeho různé podoby, samostatně i řídí tým složený z různých uměleckých a podpůrných profesí při realizaci interaktivního projektu různých forem,
uplatňovat široký rejstřík způsobů výstavby děje, včetně netradičních postupů,
reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů, svůj návrh a výběr předložit zadavateli a zdůvodní jej s ohledem na zadání a zjištěné požadavky,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci,
ověřovat finální úpravu povrchy sochařského díla, nebo fixace instalace a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství,
být schopen akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response,
zdůvodnit a obhájí svůj výběr před dalšími členy produkčního týmu, |
Obecné způsobilosti - před zahájením studia předmětu je student schopen: |
mgr. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru., |
mgr. studium: dle rámcového zadání a přidělených zdrojů koordinují činnost týmu, nesou odpovědnost za jeho výsledky, |
mgr. studium: srozumitelně a přesvědčivě sdělují odborníkům i laikům informace o povaze odborných problémů a vlastním názoru na jejich řešení, |
|
Výsledky učení
|
Odborné znalosti - po absolvování předmětu prokazuje student znalosti: |
O možnostech inspirace a tvorby na základě vlastní inovativní invence a rámcového zadání, o způsobech posouzení a prosazení společenské potřebnosti realizace projektu
o plánování komplexního a technicky náročnějšího sochařského projektu pro veřejné využití na profesionální úrovni, o plánování a organizaci práce a specializovaných postupů včetně prezentace odpovídající dokumentace průběhu tvorby i konečného výsledku,
o soudobých stylových kánonech využívaných v sochařství a všech jeho forem (od komorní plastiky, interiérové plastiky, galerijní či figurální plastiky do veřejného prostoru atd. až po monumentální land-artové projekty),
o možnostech a limitech zapojení do mezioborové spolupráce nad projekty prostorové tvorby v celé její šíři v náročnějších celcích,
o širokém rejstříku technologických a technických postupů sochařství v celé jeho šíři, a jejich tvůrčím překračování, o jejich možných vzájemných vztazích a jejich využití tradičním i experimentálním způsobem,
o způsobech posouzení nároků na technické možnosti zpracování po řemeslné i technologické stránce, o tradičních i experimentálních materiálech a jejich kombinacích z hlediska funkce i estetiky, |
Odborné dovednosti - po absolvování předmětu prokazuje student dovednosti: |
samostatně naplánovat a zrealizovat složitější projekt pro veřejné využití na profesionální úrovni včetně tvorby kresebných návrhů o vysoké výpovědní hodnotě s ohledem na specifika daná podstatou realizované techniky a na přesah k jiným prostorovým a výtvarným formám a jejich kombinaci,
kriticky posuzovat vlastní práce v oborovém kontextu a stylovém rámci, pracovat s několika různorodými alternativami a variacemi, zvolit nejvhodnější návrh vzhledem ke specifickým kritériím každého projektu, navrhovat a rozebírá svébytná autorská témata projektů a modifikuje je podle širších kulturních okolností,
využít svůj tvůrčí potenciál k vytvoření hodnotné realizace široké škály prostorových projektů, vybrat nejvhodnější variantu finálního projektu a vytvořit k ní komplexní návrhovou dokumentaci, zvolit odpovídající technologii pro výrobu finálního produktu, odpovídající dokumentaci průběhu tvorby i konečného výsledku formou fotografického katalogu, 3D animace (ev. filmového dokumentu) a zajistit plnohodnotnou prezentaci a propagaci projektu,
provést rozbor praktických aplikací, vést dialog nad analýzou zadání, vynaložit snahu o hledání různorodých řešení daného problému, o udržení originality vlastního návrhu a vlastní posun směrem k osobitému výtvarnému a řemeslnému projevu a přínosu,
akceptovat a tvůrčím způsobem využít hodnotící a kritické response, reflektovat svoji tvorbu v souvislostech profesních, technických a technologických postupů,
reflektovat svoji tvorbu v historických i dobově aktuálních souvislostech, být si vědom potenciálu těchto souvislostí pro novou originální tvorbu a inspiračních zdrojů, které s touto skutečností pracují,
s erudicí prezentovat svoji práci profesnímu společenství a široké veřejnosti, využívat přitom pokročilé prezentační principy,
prakticky aplikovat koncepční výtvarné myšlení,
posoudit interakci s rolí diváka a aspekty námětu a formami jeho zpracování, |
Obecné způsobilosti - po absolvování předmětu je student schopen: |
mgr. studium: dle vyvíjejících se souvislostí a dostupných zdrojů vymezí zadání pro odborné činnosti, koordinují je a nesou konečnou odpovědnost za jejich výsledky, |
mgr. studium: samostatně a odpovědně se rozhodují v nových nebo měnících se souvislostech nebo v zásadně se vyvíjejícím prostředí s přihlédnutím k širším společenským důsledkům jejich rozhodování, |
bc. studium: samostatně získávají další odborné znalosti, dovednosti a způsobilosti na základě především praktické zkušenosti a jejího vyhodnocení, ale také samostatným studiem teoretických poznatků oboru, |
|
Hodnoticí metody
|
|
Vyučovací metody
|
|
|
|
|